My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 20 December 2018

    KWSP Catat Pelaburan RM14.61 Bilion




    Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) mencatatkan pendapatan pelaburan RM14.61 bilion pada suku ketiga berakhir 30 September 2018, naik 12.82 peratus daripada RM12.95 bilion tempoh sama tahun lalu. 

    Dalam tempoh dikaji, ekuiti yang merangkumi 40.67 peratus daripada keseluruhan aset pelaburan KWSP terus menjadi penjana pendapatan utama dengan menyumbang RM8.89 bilion atau 60.81 peratus daripada keseluruhan pendapatan pelaburan.

    Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif (Pelaburan) KWSP, Datuk Mohamad Nasir Ab Latif berkata, suku ketiga 2018 menyaksikan persekitaran pasaran yang tidak menentu didorong ketegangan perdagangan antara China dan Amerika Syarikat (AS).

    “Bagaimanapun, kami berupaya mencatat peningkatan pendapatan hasil daripada pemulihan pasaran ekuiti Malaysia dan ASEAN dalam suku ketiga 2018 berbanding kemerosotan sepanjang suku tahun sebelumnya, manakala ekuiti pasaran maju terus mencatatkan pertumbuhan positif berbanding suku tahun sebelumnya.

    “Ketidaktentuan semakin terasa di rantau ini dan menyebabkan kejatuhan dalam harga pasaran ekuiti serantau pada suku keempat 2018. Ini pasti memberi cabaran besar kepada KWSP untuk mengekalkan momentum pendapatan sama bagi suku keempat 2018,” katanya dalam satu kenyataan, semalam.

    Menurutnya, RM1.33 bilion daripada jumlah pendapatan pelaburan kasar RM14.61 bilion dijana untuk Simpanan Syariah, manakala RM13.28 bilion dijana untuk Simpanan Konvensional.

    “Simpanan Syariah memperoleh pendapatan hanya melalui bahagian portfolio Syariah, manakala pendapatan Simpanan Konvensional dijana oleh bahagian portfolio Syariah dan portfolio konvensional,” katanya.

    Mengulas mengenai prospek baki suku tahun ini, Mohamad Nasir berkata, KWSP terus mengambil langkah berwaspada terhadap ketidaktentuan persekitaran luaran yang berterusan seperti perang perdagangan AS-China, harga komoditi yang semakin lemah, kenaikan kadar faedah AS, dan pasaran ekuiti domestik yang lebih mencabar.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: KWSP Catat Pelaburan RM14.61 Bilion Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top