My Blog List

Translate

  • PANAS

    Tuesday 18 December 2018

    Rakyat Kian Menderita, Kerajaan Sibuk Kira Kerusi



    Sebelum tarikh 9 Mei 2018, majoriti rakyat Malaysia berharap agar kehidupan mereka akan bertukar menjadi lebih baik. Manakan tidak, sepanjang kerajaan BN mentadbir, pelbagai isu dilemparkan termasuk kenaikan kos sara hidup disebabkan GST dan pelbagai tuduhan liar yang lain yang langsung mereka tidak dapat buktikan.

    Maka pada tarikh berkenaan, mereka beramai-ramai memberi mandat kepada Pakatan Harapan yang diketuai oleh Tun Dr Mahathir Mohamad untuk mentadbir dan mengenepikan kerajaan BN yang selama berpuluh tahun mentadbir dan memberi pelbagai kemudahan dan nikmat kepada rakyat.

    Hari ini, selepas tujuh bulan mentadbir, harapan menggunung rakyat Malaysia yang mengharapkan slogan Malaysia Baru dapat meringankan beban kehidupan mereka rupanya hanya retorik dan janji kosong semata-mata.

    Sudahlah harga minyak tidak diturunkan, 10 janji dalam 100 hari pun tidak ditunaikan, kenaikan kos sara hidup semakin hari semakin menekan tanpa ada sebarang usaha komprehensif untuk menanganinya. Rakyat semakin tertekan dan semakin diasak dengan kenaikan harga barang yang ada kalanya langsung tidak masuk akal.

    Tidak ukup dengan itu, penduduk luar bandar juga turut menerima kesan yang paling teruk. Sudahlah bantuan khas dari kerajaan yang sebelum in dapat sedikit sebanyak membantu rakyat luar bandar di hapuskan, harga komuditi sawit dan getah juga kini merudum teruk, harga terendah di pasaran untuk tempoh 12 tahun.

    Di saat rakyat semakin teruk terkesan dengan pelbagai masalah yang menghimpit rakyat, bagi pihak kerajaan pula, mereka lebih sibuk mengira berapa jumlah bilangan kerusi untuk memastikan mereka mengukuhkan kuasa tanpa sedikit pun mempedulikan prihal nasib rakyat.

    Bagi kerajaan Pakatan Harapan hari ini, membelanjakan wang untuk membeli belah Ahli-Ahli Parlimen UMNO dan para pemimpin UMNO jauh lebih utama dari memberikan perhatian kepada semua masalah rakyat. Malah, mereka juga tidak kisah untuk membelanjakan wang rakyat kearah keperluan mereka sendiri.

    Bagi pihak rakyat pula, mereka meminta rakyat untuk bersabar dan sentiasa berfikiran positif kononnya kerajaan sedang berusaha menstabilkan Malaysia. Agak menghairankan sebenarnya, apa yang ingin distabilkan sedangkan semasa mereka mengambil alih tampuk pemerintahan, Malaysia berada pada tahap palinng stabil samada dari segi ekonomi, politik mahupun apa jua bentuk keperluan rakyat.

    Sampai bila rakyat harus terus menerus ditekan tanpa rela seperti ini? Sepatutnya, kerajaan menjadi pelindung buat rakyat dan menjaga kebajikan rakyat, bukan menekan selagi boleh hanya untuk kepentingan sendiri. Perlu diingatkan bahawa kerajaan hari ini dipilih oleh rakyat yang mengharapkan sesuatu yang jauh lebih baik dari sebelumnya.

    Andai kepercayaan ini dikhianati, bukan satu perkara mustahil andai rakyat bangkit menolak kerajaan yang ada hari ini kerana apa yang disajikan hari ini benar-benar telah mengecewakan rakyat. Kegagalan kerajaan Pakatan Harapan mentadbir Malaysia kearah lebih baik inilah yang menjadikan kerajaan hari ini semakin dijauhi rakyat dan dipenuhi dengan pelbagai cemuhan dan kebencian.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Rakyat Kian Menderita, Kerajaan Sibuk Kira Kerusi Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top