My Blog List

Translate

  • PANAS

    Tuesday 18 December 2018

    Lelaki Gay Dapat Anak Tumpang



    Seorang lelaki gay di Singapura, hari ini berjaya mendapatkan hak untuk mengambil seorang anak dilahirkan menerusi seorang ibu tumpang di Amerika Syarikat (AS). Ia diperolehi dalam satu keputusan penting mahkamah di negara konservatif itu. 

    Walaupun Singapura adalah sebuah negara makmur dan moden dalam pelbagai aspek, kritikan terhadap golongan homoseksual sering kali dianggap sebagai ketinggalan zaman.

    Perkahwinan gay adalah tidak dibenarkan sama sekali dan seks sesama lelaki masih kekal melanggar undang-undang sejak di bawah zaman kolonial British, meskipun ia jarang dikuatkuasakan di negara itu.

    Difahamkan, lelaki yang tidak dipastikan identiti menemui seorang ibu tumpang di AS yang bersetuju mengandungkan anaknya dengan bayaran sebanyak AS$200,000 (RM837,455).

    Kaedah ibu tumpang dilarang sekeras-kerasnya di Singapura. Ketika ini, kanak-kanak lelaki itu sudah pun berusia lima tahun. Lelaki berusia 46 tahun ialah seorang doktor patologi yang membawa kanak-kanak itu ke Singapura dan membuat permohonan pengambilan anak secara rasmi dengan harapan kanak-kanak mendapat warganegara Singapura.

    Namun, pada penghujung Disember tahun lalu, hakim mahkamah daerah di Singapura menolak permohonannya. Tetapi dia kemudian merayu ke Mahkamah Tinggi yang memutuskan untuk memihak kepadanya. 

    Peguamnya, Ivan Cheong berkata anak guamnya itu ‘sangat gembira kerana proses panjang pengambilan anak itu berjaya diselesaikan dan kebajikan kanak-kanak itu ditegakkan.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Lelaki Gay Dapat Anak Tumpang Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top