My Blog List

Translate

  • PANAS

    Tuesday 18 December 2018

    Penyelidik Jepun Terjatuh Di Gunung Mulu Selamat



    Penyelidik warga Jepun yang tercedera selepas terjatuh ketika mendaki Gunung Mulu dua hari lepas, berjaya diterbangkan keluar dari Kem 4 oleh Unit Udara Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) pagi ini.

    Pengarah JBPM Sarawak, Khirudin Drahman berkata, Akihiro Noda, 25, yang mengalami kecederaan pada punggung dan retak tulang rusuk, digegaskan ke Hospital Miri sebaik helikopter mendarat di Miri pada pukul 8.40 pagi. 

    "Atas faktor keselamatan, kami terpaksa menggunakan win untuk membawa mangsa keluar dari Kem 4 seawal 7.40 pagi ketika keadaan cuaca agak baik dan kurang berawan," katanya.

    Menurutnya, usaha mengeluarkan penyelidik berkenaan yang terjatuh ketika mendaki dua hari lalu, terpaksa ditangguhkan semalam kerana cuaca buruk.

    Semalam, pihak pentadbiran Taman Negara Mulu menghubungi Balai Bomba dan Penyelamat Marudi bagi memaklumkan tentang kejadian yang berlaku pada pukul 9 malam Sabtu.

    Kejadian berlaku ketika Akihiro, mahasiswa Universiti Kyoto, Jepun sedang mendaki gunung berkenaan bersama-sama seorang lagi penyelidik senegara dan tiga porter.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Penyelidik Jepun Terjatuh Di Gunung Mulu Selamat Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top