My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 20 December 2018

    Jawatan Waytha Moorthy Jauh Lebih Utama Dari Pembelaan Terhadap Adib



    Sudah lebih 24 jam Allahyarham Muhammad Adib Mohd Kassim, anggota Bomba dan Penyelamat yang menemui ajal akibat dibelasah oleh para perusuh di Kuil Sri Maha Mariamman, Seafield, Subang Jaya, pergi meninggalkan kita.

    Sejak dari hari Allahyarham meninggal dunia, boleh dikatakan ia menjadi satu ledakan yang agak luar biasa samada di media sosial mahupun sembang-sembang koson rakyat yang ada di luar sana. Masing-masing mempersoalkan, bilakah si perlaku yang bertanggungjawab membelasah Allahyarham ini dapat diberkas dan dihadapkan ke muka pengadilan.

    Tidak kurang juga ledakan ini turut menyasarkan Menteri Perpaduan, P. Waytha Moorthy yang dianggap antara pencetus kepada ketegangan yang wujud sehingga hari ini. Semuanya disebabkan oleh caranya yang mengeluarkan beberapa siri kenyataan yang dianggap seperti sengaja mahu mencetuskan ketegangan antara kaum Melayu dan kaum India di negara ini.

    Tindakannya yang mendakwa kaum India di negara ini ditindas, beratus-ratus kuil Hindu di robohkan dan paling teruk lagi, desakan kuatnya untuk meratifikasikan ICERD telah menimbulkan kemarahan kaum Melayu dan ramai lagi pihak di negara ini sehinggakan tindakan dan kenyataan dia ini antara punca menyemarakkan ketegangan sehingga mencetukan insiden rusuhan di kuil berkenaan.

    Namun begitu, disaat lebih 300 ribu orang yang sudah menandatangani petisyen untuk mendesaknya meletakkan jawatan atau dipecat dari pentadbiran kerajaan, Tun Dr Mahathir Mohamad nampaknya tidak sependapat dengan sebilangan besar rakyat di negara ini.

    Dalam ulasannya hari ini, beliau berkata, beliau tidak ada masalah dengan Waytha Moorthy dan beliau merasakan Waytha Moorthy telah menjalankan tugasnya dengan baik. Jika rakyat mendesak untuk dia dipecat, bagi Tun Dr Mahathir, hak untuk memecat atau meminta Waytha Moorthy terletak ditangannya.

    Adakah seorang Perdana Menteri hari ini langsung enggan mempedulikan kemarahan dan suara rakyat? Adakah hari ini suara rakyat sudah tidak mempunyai apa-apa makna terhadap beliau kerana sebelum ini, beliau sendiri yang acapkali menyatakan, suara rakyat akan sentiasa di dengari oleh Pakatan Harapan?

    Sudah beratus-ratus laporan polis sudah dibuat terhadap Waytha Moorthy namun sehingga hari ini, tidak ada satu pun tindakan diambil terhadapnya. Malah, dia masih bebas untuk kemana sahaja yang dia mahu tanpa perlu dipecat atau bimbang akan kemungkinan kemarahan rakyat akan hinggap keatasnya.

    Dalam hal ini, nampaknya, Tun Dr Mahathir Mohamad lebih menjaga hal ehwal kebajikan Waytha Moorthy dan deretan kakitangan yang dia lantik kononnya untuk menjaga perpaduan, namun apa yang disaksikan, keseimbangan kementeriannya sendiri juga boleh dipersoal.

    Mungkin Tun Dr Mahathir enggan mendengar desakan dan suara rakyat serta petisyen menuntut Waytha Moorthy dipecat yang dihantar sendiri oleh Armada PPBM kepadanya kelmarin. Namun percayalah, rakyat sedang memerhati dengan penuh minat, apa reaksi kerajaan dan pihak PDRM mengenai kematian Allahyarham Muhammad Adib Bin Mohd Kasim.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Jawatan Waytha Moorthy Jauh Lebih Utama Dari Pembelaan Terhadap Adib Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top