My Blog List

Translate

  • PANAS

    Tuesday 18 December 2018

    Nampaknya, Mereka Beriya-Ia Membakar Kemarahan Orang Melayu




    Perlu diakui bahawa Malaysia merupakan sebuah negara yang begitu unik samada dari segi kompisi kaum mahupun hak kebebasan mengamalkan agama dan kebudayaan. Hal inilah yang menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara yang dicemburui serta kerap kali dijadikan contoh bagaimana mengurus tadbir sebuah negara yang didiami oleh masyarakat majmuk.

    Sejak 1387 sewaktu kali pertama Parameswara menjejakkan kaki Baginda ke Tanah Melayu, Semenanjung Malaysia ini dikenali sebagai Tanah Melayu yang mana hal ini berterusan sehinggalah kontrak sosial ditandatangani pada 1956 yang menyaksikan nama Tanah Melayu ini ditukar kepada Malaya seterusnya kepada Malaysia pada 1963.

    Hari ini, segala kebanggaan kita mendiami tanah yang dikongsi bersama dengan kaum lain yang datang semasa penjajahan Inggeris sekitar tahun 1750 an kini sudah mula tergugah. 

    Jika sebelum ini, kerajaan BN kerap kali memastikan segala kemudahan dan bantuan kerajaan diseimbangkan antara semua kaum, hari ini  sebaik sahaja Pakatan Harapan membentuk kerajaan, kedudukan kaum Melayu yang menjadi tuan atas tanah sendiri sudah mula dicabar.

    Sejak 10 Mei 2018, sebaik sahaja Pakatan Harapan yang ditunjangi DAP berjaya membentuk kerajaan, satu persatu cabaran dan provokasi kaum terutama untuk kaum Melayu mula tersebar. Ada yang secara terbuka mempersoalkan kedudukan Raja-Raja Melayu yang selama ini tidak pernah di cabar mahupun di persoalkan.

    Ada juga dikalangan mereka mula mempersoalkan hak Ketuanan Melayu kononnya kaum merekalah yang mula-mula membuka Tanah Melayu ini. Ada yang secara terbuka mempersoalkan kewajaran Solat Jumaat. Ada juga yang mendakwa Melayu dan Islam ini kolot kerana menolak amalan LGBT.

    Tidak kurang juga ada yang mula mempermainkan pelbagai kalimah suci Islam termasuklah mempersendakan laungan takbir Allahuakhbar. Lebih teruk lagi, sewaktu kebanyakan kaum Melayu begitu sedih dengan kematian anggota Bomba dan Penyelamat, Allahyarham Muhammad Adib Mohd Kassim, ada juga yang mempersendakan kedukaan ini.

    Tidak cukup dengan itu, ada juga manusia berhati iblis ini yang sanggup mempersendakan pengorbanan Allahyarham Adib dengan mendakwa, Melayu itu sendiri yang mengamalkan gangsterisme. Apa sudah jadi pada laungan perpaduan dan kesepakatan antara kaum? Apa sudah jadi dengan perjanjian kontrak sosial yang ditandatangani pada tahun 1956?

    Sedikit demi sedikit prihal kaum Melayu dan Islam sudah mula dicabar secara terbuka. Ditambah pula dengan kemahuan kerajaan yang mahu menandatangani ratifikasi ICERD sebelum keputusan ini ditarik balik dan digantung, kedudukan kesepakatan dan perpaduan antara kaum di negara ini bolehlah dianggap semakin menipis.

    Sudah hilang rasa hormat mereka yang sebelum ini terpaksa menaiki tongkang mahupun kapal-kapal besar untuk menumpang kekayaan negara sewaktu penjajahan Inggeris. Hari ini, atas tiket mereka merasakan mereka anak Malaysia, hak Ketuanan Melayu pula mahu dikikis dan dibuang kebakul sampah.

    Perlu diingatkan kepada mana-mana pihak yang sengaja mahu mencetuskan provokasi murahan dan cuba mencetuskan kemarahan kaum Melayu, Perlembagaan Persekutuan meletakkan Islam sebagai agama rasmi selain hak istimewa kaum Melayu turut terkandung di dalam Perlembagaan Persekutuan.

    Malah, menerusi perjanjian Kontrak Sosial dahulu sudah termaktub, sekiranya mana-mana kaum bangkit dan cuba mencabar kedudukan kaum Melayu, maka akan terbatallah kontrak berkenaan dan mereka diminta untuk pulang kenegara asal mereka semula.

    Ingatlah, Malaysia terbentuk hasil daripada kesepakatan dan saling faham memahami antara Allahyarham Tunku Abdul Rahman dan kepimpinan Melayu UMNO bersama-sama Mediang Tun Tan Cheng Loke dan Mediang Tun Sambanthan yang menyaksikan, Malaysia dilahirkan atas nama kasih sayang sesama bangsa.

    Andai kesemua mereka masih hidup, pasti mereka akan menangis melihat bagaimana anak cucu mereka sudah mula berani menuntut hak yang sama sekali bukan hak mereka. Andai barisan kepimpinan UMNO terdahulu melihat anak bangsa mereka, sudah tentu mereka meratap hiba bila melihat betapa teruknya kedudukan moral dan keutuhan jati diri anak Melayu dihina sedemikian rupa.

    Ingatlah, Malaysia adalah sebuah negara yang cukup harmoni. Sebenci mana pun sebilangan rakyat Malaysia terhadap Datuk Seri Haji Tun Abdul Razak, ingatlah, beliau cuba menyatukan rakyat Malaysia dengan istilah 1 Malaysia, istilah yang hari ini amat ditakuti dan dibenci oleh pemimpin Pakatan Harapan.

    Tidak ada sesiapa pun mahu melihat tragedi hitam 13 Mei 1969 kembali berlaku di negara ini. Tidak ada sesiapa pun mahu melihat kehancuran Tunisia, Libya dan Syria merebak kedalam negara ini. Semua mahu hidup aman dan harmoni. Justeru, hentikanlah sebaran kebencian seumpama ini kerana ianya langsung tidak membantu kemajmukan dan keharmonian sebuah negara bernama Malaysia.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Nampaknya, Mereka Beriya-Ia Membakar Kemarahan Orang Melayu Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top