My Blog List

Translate

  • PANAS

    Wednesday 20 May 2015

    KUASA DAP DI PULAU PINANG

    Pulau Pinang, sebuah negeri yang menyaksikan begitu banyak sejarah di catat sepanjang kewujudannya. Dari salah sebuah daerah yang terdapat di Negeri Kedah, ianya berkembang setelah British memanipulasikan Kesultanan Melayu Kedah dengan memajakkan daerah ini untuk di jadikan salah sebuah pusat pentadbiran British di Asia Tenggara. Pulau Pinang terus berkembang dari sebuah daerah pendaratan ikan kepada salah sebuah negeri yang mempunyai kepelbagaian industri berat antara terbesar di Asia. Ini menjadikan Negeri ini menjadi tumpuan kepada anak rantau mahupun pelabur asing untuk melabur kenegeri yang cukup padat ini.

    Pulau Pinang juga melahirkan beberapa orang tokoh terkemuka di tanah air antaranya Tan Sri P.Ramlee, Haji Ahmad Badawi, seorang ahli agama terkemuka di nusantara dan ayahanda kepada Tun Abdullah, Perdana Menteri Malaysia ke 5, Ketua Pembangkang Malaysia, Dato Seri Anwar Ibrahim malah Duli Yang Maha Mulia Paduka Sultan Dr Nazrin Muhibbuddin Shah juga lahir di Pulau Pinang. Terlalu banyak rentetan sejarah keMelayuan tercatat di sana tetapi kini Pulau Pinang sudah di hak milik oleh Bangsa Cina menerusi Democratic Action Party (DAP) menerusi "Emperornya" Lim Kit Siang dan "Putera Mahkotanya" Lim Guan Eng. Suatu bangsa yang satu ketika dahulu menjadi pecacai bagi British bekerja di lombong-lombong milik British tetapi kini menjadi tuan besar di Tanah Tanjung ini. Malah tidak keterlaluan untuk mengatakan, jika mampu mereka juga mahu menuntut jawatan Yang Di Pertua Negeri Pulau Pinang dari Tun Abdul Rahman Abas untuk di serahkan kepada Lim Kit Siang.

    Pelbagai tindakan samada masuk akal mahupun tidak telah di lakukan sebermula tindakan mereka mempertikaikan hak ketuanan Melayu, tindakan R. S. N Rayer memaki hamun Melayu, mengenakan cukai yang tidak masuk akal seperti cukai katil, menaikkan tarif air pengambil alihan tanah-tanah Melayu di sana dan terkini menukarkan semua jalan raya dengan nama pemimpin DAP. Semua ini jika di renung seolah-olah tindakan terancang DAP bagi menghakmilikkan Pulau Pinag secara total, sama yang di lakukan Lee Kuan Yew sewaktu mengambil Singapura dari Malaysia. Tidak keterlaluan di katakan, dunia kini bimbang tentang nasib pelarian Rohingya, tetapi kita di Malaysia sepatutnya kini risau akan nasib Orang Melayu Islam di Pulau Pinang. Menerusi dasar rasisme DAP pimpinan Lim Guan Eng, pengusiran orang Melayu dari tanah yang mereka warisi sejak sekian lama (termasuk peruburan Islam pun di bongkar demi projek perumahan dan kilang) boleh di katakan tiada lagi penempatan Melayu di kawasan Pulau dan Pusat Bandar. Yang ada kini penempatan Melayu di rumah-rumah flat dan penempatan yang di kategorikan haram oleh DAP.

    Nasib Melayu di Pulau Pinang terutama di kawasan Pulau tidak lebih dan sama dengan nasib Melayu di Singapura. Cuma sisa-sisa Melayu sahaja yang masih tinggal dan itu pun tiada jaminan adakah Pulau Pinang mampu kembali di diami oleh Orang Melayu. Strategi DAP menaikkan harga hartanah termasuk pengambil alihan tanah milik Melayu dan menempatkan Bangsa Cina yang di wajibkan menyokong DAP di sana semuanya demi memastikan legasi undi kekal milik DAP selamanya. Dua kisah menarik ini patut di jadikan pengajaran dan patut di beri perhatian. Di saat DAP dengan bangganya menukarkan nama salah satu jalan di Pulau Pinang kepada Jalan Chian Heng Kai, nama yang asing dalam arus politik semasa, di satu lokasi lain pula, perkampungan Melayu sekali lagi di ceroboh dan di robohkan. Ini belum lagi jika kita menilai 3 batang jalan yang di namakan Karpal Singh dan Pulau Jerjak di tukar nama kepada Pulau Mazu. Jadi apa lagi yang tinggal untuk Melayu di Pulau Pinang melainkan Permatang Pauh?

    Penulis bukan mahu membibitkan rasa perkauman menerusi tulisan penulis kali ini. Apa yang penulis ingin tekankan, betapa tamaknya DAP bila menguasai sesuatu Negeri sehingga tergamak menjadikan kaum lain menjadi mangsa demi kerakusan mereka. Maaf penulis mengatakan, tiada apa lagi yang boleh di banggakan oleh Melayu Pulau Pinang. Nasib mereka seolah-olah sama seperti Rohingya, pemilikan di rampas dan sedikit demi sedikit mereka di usir tanpa sedar dari Pulau Pinang. Cuma belum ada pembunuhan genoside sahaja yang berlaku. Jika tidak, semuanya sama seperti apa yang di alami oleh Rohingya.



    JSJM
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: KUASA DAP DI PULAU PINANG Rating: 5 Reviewed By: Samurai Biru
    Scroll to Top