My Blog List

Translate

  • PANAS

    Sunday 24 May 2015

    MELAYU DAN ROHINGYA-TIADA BEZANYA!!

    Apakah perasaan anda jika anda terpaksa meminum air kencing sendiri untuk hidup? Sanggupkah anda membunuh kenalan anda demi makanan? Mampukah anda berterusan berada di tengah lautan dengan tiada hala tuju jelas? Percayalah, ini yang di hadapi oleh kira-kira 7,000 pelarian etnik Rohingya dan pelarian Bangladesh kini. Dengan bayaran sebanyak RM 5,000 ke RM 7,000 seorang, mereka sanggup menggadaikan nyawa bertarung di tengah lautan tanpa hala tuju dan nasib yang benar-benar pasti.

    Kita amat bertuah kerana tinggal di bumi Malaysia yang sentiasa di berkati ini. Kita tidak di timpa sebarang musibah besar seperti gempa bumi, gunung berapi malah impak tsunami pada tahun 2004 tidak seteruk apa yang di alami oleh Acheh mahupun Jepun. Jadi atas sebab inilah beribu-ribu orang dari negara ke tiga sanggup menggadaikan nyawa mereka demi mahu mengaut kekayaan yang ada pada kita hari ini.

    Penulis bukan menggalakkan kehadiran pelarian etnik Rohingya dan pelarian Bangladesh menghujani negara kita. Apa yang penulis lihat kini, contohnya di Pulau Pinang, kaum Melayu amnya semakin lama semakin di ancam kewujudannya tanpa sedar. Lihat sekeliling kita. Ekonomi kini hampir sepenuhnya di kuasai oleh kaum Cina. Pemilikan tanah samada tanah lot milik kerajaan mahupun warisan kini kebanyakannnya di miliki oleh mereka. Pulau Pinang contohnya, teramat sedikit pemilikan tanah milik Melayu yang masih kekal. Apa yang tinggal pada bangsa Melayu hanyalah penguasaan Politik dimana ini pun sedang cuba di gagalkan oleh mereka sejak 1955. Akademik? Bahasa Melayu yang sepatutnya di kuasai oleh anak Melayu sendiri pun boleh gagal dalam peperiksaan besar.

    Bayangkan jika Malaysia di serang dari Negara luar. Pada siapakah kita patut meminta tolong? Thailand? Negara ini sememangnya tidak pernah terlibat secara langsung dalam sebarang peperangan secara konvensional. Sikap berkecuali mereka membawa negara ini tidak pernah di jajah oleh sebarang kuasa asing. Filifina? Mata mereka tidak pernah lari dari memandang Sabah. Manakan mungkin sebuah negara yang mempunyai pengkalan tentera milik Amerika akan membantu kita andai berlaku konflik kaum dan persenjataan. Brunei? Sebuah negara yang tidak mempunyai asas ketenteraan yang kuat. Indonesia? Sebuah negara yang sentiasa memandang Malaysia sebagai hak milik mereka sejak sekian lama. Singapura? Negara yang tiada pendirian dan pemerintah mereka sentiasa bekerjasama dengan DAP untuk menjarah Malaysia dan tunduk di bawah kekuasaan mereka. Jadi apa yang tinggal? Tiada. Kita berdiri di atas kaki kita sendiri dalam menempuh sebarang ancaman samada dari dalam mahupun luar.

    Sesuatu yang menyedihkan apabila Kaum Melayu kini semakin layu. Kita seumpama Etnik Rohingya pada sekitar penghujung 1990an sewaktu konflik ini mula-mula tercetus. Yang membezakan Bangsa Melayu dengan Rohingya hanyalah mereka tidak pernah menguasai pentadbiran kerajaan dan politik. Bicara kali ini cuba membawa dimensi jelas tentang permasalahan Melayu. Kita sudah jauh ketinggalan samada dari aspek ekonomi mahupun sosio politik. Wajarkah kita terus terpecah demi nafsu politik sedangkan "musuh-musuh" kita kini sedang memerhati kehancuran BANGSA MELAYU akibat saling berebutkan kuasa dan salin tikam menikam antara satu sama lain. Sifat taat kepada pemimpin kini jelas semakin hanyut hanya kerana dakyah palsu berkaitan 1MDB, GST, rasuah, penyalahgunaan kuasa dan sebagainya. Kita lebih akur mendengar kata-kata orang yang memusuhi Melayu pada 13hb Mei 1969 dari cuba membawa kembali kekuatan Melayu. Malah kini ramai yang lebih akur mendengar dakyah orang yang pernah berkhidmat selama 22 tahun dan kini hanyalah seorang ahli UMNO daripada melihat dengan mata hati tindakan kerajaan dalam memperkasakan semula Melayu. Berubahlah ANAK MELAYU. Jangan biarkan kubur kita nanti di pijak dan di kencing anak cucu kita akibat dari apa yg kita lakukan hari ini.....

    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: MELAYU DAN ROHINGYA-TIADA BEZANYA!! Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top