My Blog List

Translate

  • PANAS

    Monday 18 May 2015

    15 TIP BERBELANJA DENGAN BIJAK

    Disaat kita menghadapi corak kehidupan yang semakin mencabar, kewangan kita juga harus kita uruskan dengan bijak. Jika sebelum ini kita tidak kisah berbelanja, tetapi apabila negara menju ke arah negara maju, kita seharusnya bijak dalm menguruskan kewangan kita. Berikut adalah 15 tip berbelanja dan menguruskan perbelanjaan kita dengan bijak. Mungkin ini dapat membantu pembaca yang budiman dalam menguruskan perbelanjaan.

    1. Pembelian online
    Mungkin kedengaran agak janggal. Tetapi kini kita dapat melihat kepelbagaian barangan samada keperluan harian mahupun dapur juga di jual menerusi online. Menerusi pembelian yang bijak, kita dapat menjimatkan perbelanjaan minyak, tol masa dal tol untuk kesesuatu tempat semata-mata ingin membeli barang keperluan. Kadang-kadang kita dapat melihat ada barang yang di jual lebih murah berbanding harga semasa.

    2. Pembelian Borong
    Pembelian dalam kualiti yang banyak dapat merendahkan kos pembelian. Perkara ini di mudahkan dengan kemunculan pasaraya-pasaraya besar di sekililing kita. Barang yang tarikh luputnya masih panjang di galakkan di beli dalam kuantiti borong contohnya seperti, susu, minyak masak, beras, sabun dan lain-lain lagi

    3. Utamakan Promosi
    Karnival jualan murah akhir tahun yang di perkenalkan mungkin membantu kita membeli barangan yang lebih murah dan berkualiti. Kadangkala, promosi sebegini menawrkan baucar pembelian dan ini boleh membantu kita dalam urusan membeli belah.

    4. Memilih barangan buatan tempatan
    Jika kita lihat, banyak hasil barangan tempatan kini berada di pasaran. Kebiasaan di label sebagai hasil Industri kecil dan sederhana (IKS) barangan hasil buatan tempatan jauh lebih murah berbanding barangan import. Ini sedikit sebanyak dapat membantu IKS negara berkembang dan merancakkan pertumbuhan ekonomi.

    5. Mengutamakan pasar tani dan pasar malam
    Bukan semua barangan hasil pasar tani mahupun pasar malam tidak berkualiti. Malah hasil dari pasar tani jauh lebih segar berbanding barangan di pasaraya malah harganya juga jauh lebih rendah. Pembelian sebegini mampu menjimatkan kerana hasil yang segar dan kebiasaannya di jual dalam kuantiti yang banyak.

    6. Pembelian tunai
    Pembelian sebegini baik kerana ini mampu mengelakkan kita dari menanggung hutang yang berpanjangan menerusi kad kredit. Disamping itu ia mampu mendidik kita berbelanja mengikut kemampuan.

    7. Penggunaan Debit kad dan kad prabayar
    Jika takut membawa jumlah wang yang banyak dalam satu-satu masa, kebanyakan bank-bank tempatan kini menawarkan khidmat debit kad pada setiap kad ATM. Pembelian secara ini boleh di lakukan di hampir semua pasaraya dimana ianya mengambil alih pembelian secara tunai sebelum ini. Di samping itu pembelian secara kad prabayar juga boleh dilakukan. Konsep yang hampir sama dengan kad debit tetapi sistem ini pengguna harus membayar sejumlah amaun dan perbelanjaan juga tertakluk kepada jumlah yang anda bayar. Ini juga mampu mengawal diri anda dari terus berbelanja sesuka hati dan kadang kala ianya menawarkan diskaun kepada pembeli. Ini jelas membantu kita dalam penjimatan.

    8. Penjimatan keahlian
    Kebanyakan pasaraya kini menawarkan kad keahlian kepada pembeli. Menerusi kad keahlian, pasaraya berkenaan menawarkan diskaun malah ada yang menawarkan rebet kepada pemegang kad. Bukankah ini boleh membantu kita berjimat?

    9. Memilih barangan stok akhir
    Kebiasaan, barangan sebegini di jual pada harga yang jauh lebih murah. Jangan risau kerana stok sebegini masih selamat di makan. Usah kita memilih barangan yang ada tarikh luput. Ikan, ayam, sotong, udang dan daging contohnya, kebanyakan pasaraya menyimpan stok ini di tempat sejuk beku. Apabila sampai pada tarikh penghantaran baru, stok sebegini akan di jual jauh lebih rendah malah stok ini masih selamat dimakan apabila kita siap memasakkannya.

    10. Kurangkan penggunaan utiliti
    Kita kena mengkaji semula penggunaan utiliti kita. Perlukah di ruang yang tiada orang dan tidak di perlukan, lampu di buka? Penggunaan barangan elekterik berkuasa tinggi juga sebolehnya di kurangkan kerana ini jelas memberi kesan besar kepada bil-bil yang akan sampai kerumah kita nanti.

    11. Beli barangan terpakai
    Barangan terpakai sememangnya jauh lebih murah. Barangan seperti perkakas elekterik, perabot, hiasan dalaman mahupun buku-buku boleh di dapati dengan harga jauh lebih murah. Malah kini pakaian juga di jual di kedai-kedai bundle. Benar risiko kerosakan mungkin berlaku. Tetapi pembelian sebegini mampu menjimatkan poket kita dari mengejar barangan baru dan berjenama tetapi kadangkala hasilnya mengecewakan.

    12. Makan di rumah
    Bukan mengelakkan atau menegah makan di kedai-kedai makan mahupun restoran, tetapi di galakkan makan di rumah kerana jika kita membeli segala barang basah, kita boleh mempelbagaikan lauk pauk kita malah mungkin mampu di panaskan untuk keesokan hari. Kos makanan di luar untuk sekali makan satu keluarga mungkin mencecah RM 30 tetapi dengan makan di rumah kosnya mungkin sekitar RM 10. Membawa bekalan makanan juga mampu di lakukan bagi menjimatkan belanja sewaktu kita bekerja.

    13. Catat pembelanjaan
    Melucukan, sesuatu yang penting tapi amat jarang di lakukan. Kita dapat menkaji perbezaaan harga dan perbelanjaan bulanan kita menerusi cara ini. Ini di jadikan pedoman pada bulan-bulan yang mendatang dalam mengasuh kita berbelanja dengan lebih efisyen.

    14. Rancang perjalanan
    Makan angin atau bersiar-siar bersama keluarga itu menarik. Tetapi kita harus merancang sebarang perjalanan kita terlebih dahulu supaya tiada kos berganda akan menimppa kita kelak. Di saat harga minyak sedang tinggi kini, perancangan sebegini begitu penting dalam mengurangkan kos petrol kita.

    15. Beriadah di tempat awam
    Tidak perlu kita berjalan terlalu jauh sehingga ke luar negara atau kelab-kelab esklusif. Negara kita mempunyai begitu banyak tempat berkelah seperti air terjun mahupun jaringan pantai yang cantik. Paling utama, kesemua tempat ini adalah percuma (sekadar bayar parkir kenderaan sebanyak RM 4 dan yuran masuk RM 2). Di samping dapat merehatkan minda dan fizikal, ini juga dapat merapatkan semula hubungan kekeluargaan setelah penat bekerja. Yang penting ianya MENJIMATKAN.

     Cubalah tip-tip ini dari kita berterusan merungut kos barangan serta cukai GST yang di kenakan. Mungkin ini mampu menjimatkan kita dan mungkin akan menjadikan poket kita kembali tebal semula. Paling utama, lebihan perbelanjaan kita mungkin boleh kita kembali menabung untuk kegunaan kita di waktu sesak nanti... Selamat mencuba

    JSJM
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: 15 TIP BERBELANJA DENGAN BIJAK Rating: 5 Reviewed By: Samurai Biru
    Scroll to Top