My Blog List

Translate

  • PANAS

    Tuesday 29 August 2017

    Cukuplah Sebakul Durian



    Kadangkala, harga bagi sebuah nyawa dianggap oleh mereka yang berkuasa begitu murah. Namun, masih ada juga pemimpin yang cukup menghargai nyawa setiap seorang rakyat yang mereka wakili. Inilah yang berlaku terhadap penduduk di Sungai Lembu, Permatang Pauh, Pulau Pinang, baru-baru ini.

    Umum sedia maklum bahawa penduduk di Sungai Lembu begitu terjejas dengan pencemaran yang dihasilkan oleh sebuah kilang haram di kawasan berkenaan. Dibina sejak 2009, menurut beberapa laporan, sekurang-kurangnya 8 orang telah menemui ajal akibat pencemaran yang dihasilkan oleh kilang berkenaan.

    Bertindak dari aduan yang diterima, pelbagai agensi termasuk Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah menyerbu kilang haram berkenaan sehingga membawa kepada penangkapan Exco Jawatankuasa Kebajikan, Masyarakat Penyayang dan Alam Sekitar Kerajaan Negeri Pulau Pinang, Phee Boon Poh.

    Setelah berlaku beberapa polemik yang sengaja dicetuskan oleh Ketua Menteri, Lim Guan Eng terhadap Boon Poh, akhirnya, kerajaan negeri hadir bersama-sama Ahli Parlimen Permatang Pauh, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail ke Sungai Lembu atas tujuan mahu menerangkan apa yang telah berlaku selama beberapa tahun kewujudan kilang berkenaan.

    Seperti biasa, Wan Azizah dan Lim Guan ENg tetap menunding jari kepada kerajaan Barisan Nasional sebelum ini dengan menuduh, kewujudan kilang berkenaan dibina semasa pentadbiran Barisan Nasional. Namun hakikatnya, kewujudan kilang berkenaan dikesan pada tahun 2009, sebaik sahaja DAP menguasai negeri berkenaan.

    Namun, paling mencuri tumpuan adalah bagaiman murahnya nyawa penduduk di Sungai Lembu pada kacamata Lim Guan Eng dan Ahli Parlimennya sendiri, Wan Azizah. Para hadirin yang hadir hanya dijamu dengan beberapa bakul durian sebagai tanda permohonan maaf kerajaan negeri dan Ahli Parlimennya kepada penduduk yang terjejas.

    Nampaknya, nyawa penduduk di Sungai Lembu boleh dibeli dengan hanya sebakul durian oleh Guan Eng dan Wan Azizah. Tidakkah Guan Eng merasakan bahawa dia perlu memikul tanggungjawab penuh dengan membuat permohonan maaf atau setidak-tidaknya memastikan tidak ada lagi kewujudan kilang-kilang haram yang boleh mengancam kesihatan penduduk?

    Paling melucukan, Wan Azizah hanya muncul di Parlimennya setelah memenangi kerusi ini kira-kira 3 tahun yang lalu. Itupun disebabkan oleh kewujudan kilang berkenaan yang telah menjadi tular sehingga mendapat kecaman ramai pihak. Mungkin, jika perkara ini tidak dibongkarkan, Wan Azizah hanya akan muncul pada hari berkempen pada PRU yang ke 14 kelak.

    Inilah cara layanan yang diberi oleh pemimpin DAP dan Ahli Parlimen yang langsung tidak memikirkan tanggungjawabnya. Adalah amat malang sekali apabila harga sebuah nyawa hanya dibayar atau diibaratkan sama nilai dengan sebakul durian.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Cukuplah Sebakul Durian Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top