My Blog List

Translate

  • PANAS

    Wednesday 30 August 2017

    Pertarungan 2 Jagoan Kung Fu



    Filem ini ditulis berdasarkan kisah benar berlaku sekitar 1960-an membabitkan dua jagoan kung fu iaitu Bruce Lee dan Wong Jack Man. Birth of the Dragon bermula dengan persekitaran kehidupan Bruce Lee (lakonan Philip Ng) ketika muda yang bekerja keras sebagai jurulatih kung fu. Dia juga ingin mengharumkan namanya melalui pengaruh kung fu dan sebagai bintang filem. 

    Mahaguru Shaolin, Wong Jack Man (Yu Xia) pula tiba di Amerika Syarikat (AS) untuk bekerja di restoran. Ia sebagai satu hukuman untuknya kembali mencari rasional diri dan memupuk sikap rendah diri selepas hampir membunuh mahaguru tai chi dalam satu demonstrasi kung fu di China. 

    Prinsip atau pegangan dalam kung fu, seseorang tidak boleh berasa riyak dengan kehebatan diri mereka dan hanya bertindak apabila berdepan musuh. Jadi, demonstrasi tidak boleh dianggap sebagai pertarungan sebenar. Lee pula menyangkakan kedatangan Wong itu untuk menghentikan usaha dan pengaruh kung fu yang dibawanya di AS.

    Lee tidak mahu perkara itu terjadi kerana usaha menjadikan kung fu sebagai seni bela diri yang popular di AS bukanlah mudah. Dia perlu bertarung dengan ketua samseng di Chinatown untuk membebaskan diri daripada membayar wang perlindungan sekali gus meneruskan perniagaannya. 

    Lee menggunakan anak muridnya bernama Steve McKee (Billy Magnussen) yang mengagumi kehebatan Wong untuk mengundang mahaguru kung fu itu bertarung dengannya. Pada mulanya Wong enggan, tetapi percanggahan pendapat di antara mereka mengenai kung fu membuatkan kedua-duanya berseteru.

    Lee yang mengajar seni kung fu terhadap warga AS dicemuh Wong yang berpendapat kung fu hanya untuk keturunan China saja. Perbezaan pendapat itu semakin meluas sehingga akhirnya mendesak Wong bertarung dengan Lee dalam pertandingan antara hidup dan mati.

    Pertarungan sengit itu berlaku di sebuah panggung wayang di Chinatown, San Francisco pada 1964. Pertarungan berbayar itu menyaksikan pertempuran cukup sengit di antara Lee dan Wong. Walaupun Wong mempunyai peluang menang, namun mereka akhirnya berbalik kepada ajaran kung fu dan tiada siapa diumumkan menang dalam pertarungan itu.

    Pertarungan itu menjadi pertikaian yang cukup kontroversi dalam sejarah seni kung fu sekali gus melahirkan dua legenda kung fu yang amat disegani. Lee dan Wong kemudian berganding bahu menyelamatkan gadis China yang diperdaya sindiket pelacuran.

    Seorang mangsa, Xiulin (Jingjing Qu) adalah kekasih kepada Steve yang juga anak didik Lee dan Wong. Filem arahan George Nolfi ini turut dilakonkan Teresa Navarro, Vanessa Ross, Ron Yuan, Darren E Scott, Natalie Stephany Aguilar, King Lau, Yee Jee Tso, Christina July Kim, Steven Roberts, Felix Chu dan Jeff Mosley.

    Ia bakal ditayangkan di pawagam seluruh negara mulai 7 September ini.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Pertarungan 2 Jagoan Kung Fu Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top