My Blog List

Translate

  • PANAS

    Monday 28 August 2017

    Pakatan Harapan Pakatan Yang Tidak Mempunyai Masa Depan





    Membicarakan tentang politik dan pentadbiran negara, ianya bukan satu perkara yang boleh dipermainkan. Ini kerana, setiap satu tindakan dan gerakan oleh mana-mana ahli politik mahupun parti akan sentiasa diperhati dan dilihat oleh rakyat dan mereka akan menilainya semula pada setiap kali pilihan raya umum di adakan.

    Sehingga hari ini, Barisan Nasional yang secara terasnya diterajui oleh UMNO, MCA dan MIC, masih mampu dan relevan dalam memperjuangkan nasib rakyat. Sejak 1955 lagi, apa sahaja janji yang diberikan oleh Barisan Nasional (pada masa itu Perikatan) sentiasa ditunaikan walaupun berhadapan dengan pelbagai cabaran yang getir.

    Sejak penubuhan Barisan Nasional pada 1973, UMNO, MCA dan MIC menjalinkan kerjasama erat antara 3 parti teras ini bagi mentadbir sebuah negara yang berbilang kaum dan agama. Bukan mudah untuk mentadbir sebuah negara yang dihuni dengan kepelbagaian kaum, etnik, agama dan bangsa ini. Namun hasil daripada kesepakatan antara tiga parti inilah yang menjadi resepi kejayaan negara.

    Hari ini, cabaran yang menanti jauh lebih kompleks dari apa yang berlaku satu ketika dahulu. Jika dahulu, Barisan Nasional tidak mempunyai masalah untuk memenangi satu-satu pilihan raya, hari ini, dengan kebangkitan cara politik kotor, kebencian dan ekstrim, pemikiran rakyat mula diracuni dengan pelbagai hasutan, fitnah dan pembohongan yang kerap kali dilemparkan oleh pemimpin Pakatan Harapan.

    Lihat sahaja bagaimana DAP dan Pakatan Harapan terutamanya Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tun Dr Mahathir Mohamad yang menumpukan serangan mereka keatas MCA setelah mereka gagal untuk mengucar kacirkan UMNO. Pelbagai tohmahan dan dakyah dilemparkan sehingga ada dikalangan rakyat mempercayai cerita karut mereka ini.

    Mungkin mereka beranggapan bahawa MCA adalah sebuah parti yang lemah berikutan keputusan yang tidak memberansangkan pada Pilihan Raya Umum ke 13 yang lalu. Oleh yang demikian, mereka merasakan, dengan menyerang MCA, undi kaum Cina akan beralih kepada DAP dan seterusnya membolehkan Pakatan Harapan merebut lebih kurang 4 juta undi dari kaum Cina.

    Hakikatnya, walaupun MCA dilihat tidak begitu aktif di mana-mana media, gerak kerja parti ini sudah mula berjalan sejak lebih setahun yang lalu di mana jentera parti ini mendekati para pengundi dengan menawarkan pelbagai khidmat masyarakat dan menerangkan pelbagai isu nasional yang cuba dimainkan oleh pembangkang.

    MCA sedar, mereka tidak boleh lagi mengulangi pencapaian yang mengecewakan seperti yang ditunjukkan pada Pilihan Raya Umum ke 13 yang lalu. Oleh yang demikian, hanya dengan gerak kerja mendekati pengundi sahajalah diyakini mampu merubah tanggapan rakyat terutamanya kaum Cina supaya kembali kepada Barisan Nasional.

    Seperti yang diketahui umum, MCA berhajat untuk bertanding di 20 buah kerusi Parlimen dimana semua kata putus akan diputuskan oleh Pengerusi Barisan Nasional, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak. Justeru, sebelum gendang "perang" di mainkan, MCA memulakan kerja mereka tanpa mempedulikan apa jua keputusan Datuk Seri Mohd Najib kelak. 

    Inilah komitmen yang ingin disaksikan bagi memastikan Barisan Nasional mampu menggenggam erat kuasa yang diwarisi sejak 1955. Tidak seperti Pakatan Harapan, mereka hanya tahu menabur janji kosong, memainkan pelbagai isu sentimen keagamaan dan bangsa tanpa sedikit pun memperdulikan permasalahan rakyat.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Pakatan Harapan Pakatan Yang Tidak Mempunyai Masa Depan Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top