My Blog List

Translate

  • PANAS

    Sunday 30 October 2016

    Bunga Raya Makin Layu, Diracun Atau Terlupa Baja?






    Dua bulan lalu, sewaktu Tan Sri Muhyiddin Yasin mengumumkan pendaftaran parti barunya yang diberi nama Pertubuhan Pribumi Bersatu Malaysia(PPBM), beliau melaungkan parti barunya ini mampu menarik keahlian sebanyak 6 juta orang. Menariknya, beliau turut menyasarkan keahlian daripada ahli UMNO sendiri.

    Sebulan yang lalu, sewaktu R.O.S meluluskan penubuhan parti ini, mereka begitu giat mencari ahli baru, tidak sampai 24 jam selepas ianya diluluskan. Pelbagai program diatur oleh Muhyiddin bersama-sama sekutunya untuk mencari ahli baru dan seterusnya menghidupkan parti ini. Hampir seluruh Malaysia mereka jelajah hanya untuk menjadikan parti ini diterima ramai.

    Tidak lama kemudian, PPBM mula melancarkan perang saraf mereka kononnya merek amampu menarik keahlian baru sehingga mencecah 500 ribu orang. Namun begitu, tidak ada satupun fakta atau bukti yang menyokong dakwaan mereka.

    Paling memalukan Syed Saddiq yang kononnya hanya memerlukan seminggu untuk mendedahkan jumlah sebenar ahli PPBM, sehingga hari ini masih gagal mengemukakan jumlah sebenar ahli parti mahupun mengemukakan bukti yang menyokong dakwaannya, PPBM telah berjaya menarik keahlian seramai 100 ribu dibawahnya.

    Menariknya, beberapa hari ini, ramai yang telah mengumumkan bertindak keluar dari parti bunga ini. Antara yang menjadi bualan hangat pemerhati politik adalah, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan yang dikenali sebagai orang kuat Tun Dr Mahathir, bertindak meninggalkan PPBM walaupun beliau langsung tidak pernah mengumumkan penyertaannya dalam parti ini.

    Apa sebenarnya telah berlaku? Adakah PPBM mempunyai masalah dalaman sendiri sehingga menyaksikan, kemegahan Mahathir dan Muhyiddin ini dilihat bakal menemui penghujungnya? Inikah parti yang kononnya mampu menggantikan UMNO?

    Tidak sukar untuk mengetahui bahawa nasib parti bunga ini akan menemui kegagalan. Sejak awal penubuhannya lagi, sudah ada cakap-cakap yang enggan mengiktiraf Muhyiddin selaku presiden parti memandangkan ada segelintir ahli menyifatkan Muhyiddin sebagai seorang yang lembab dan tidak ada pendirian tetap.

    Penyertaan mereka dalam parti ini pun hanya bersandarkan kepada kekaguman dan ketaksuban mereka terhadap Mahathir yang bertindak menyokong usaha jahat Mahathir untuk menjatuhkan Datuk Seri Mohd Najib. Malah, ayat untuk menyelamatkan UMNO dari luar parti juga langsung tidak menampakkan arah tuju perjuangan PPBM ini.

    Lebih memburukkan keadaan, Muhyiddin langsung tidak pernah difikirkan Mahathir untuk dilantik sebagai Perdana Menteri. Penubuhan parti ini sebenarnya tidak lebih dari sekadar platform untuk Datuk Seri Mukhriz atau Datuk Seri Azmin selaku anak angkat Mahathir untuk dilantik sebagai Perdana Menteri pada masa akan datang.

    Sama seperti PKR yang ditubuhkan bertujuan untuk meletakkan Datuk Seri Anwar Ibrahim selaku Perdana Menteri, PPBM juga tidak ada bezanya dengan PKR. Betapa kemaruknya mereka dengan kuasa sehinggakan agenda untuk rakyat pun mereka tidak pernah sebutkan.

    Jadi tidak hairanlah apabila parti bunga yang baru sahaja ditubuhkan, semakin hari semakin layu kembangnya. Samada ianya diracun oleh ahlinya sendiri atau Mahathir dan Muhyiddin terlupa untuk menyiram dan meletakkan baja pada parti ini, hanya mereka sahaja yang mampu menjawabnya. Namun jika ditanya kepada penulis, Bunga Raya ini tumbuh pada tempat yang salah dan ditanam oleh mereka yang terlalu dungu kepada faktor kewujudannya.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Bunga Raya Makin Layu, Diracun Atau Terlupa Baja? Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top