My Blog List

Translate

  • PANAS

    Monday 31 October 2016

    PAN Sokong Aktiviti Bunuh Diri?



    Sehingga hari ini, masih ramai yang memperkatakan tentang tindakan Mohd Shukri Saad yang bertindak membunuh diri minggu lalu. Walaupun ianya tidak mendapat liputan meluas media, namun tindakan nekadnya ini telah mengundang kecaman ramai pihak yang sama sekali tidak boleh menerima tindakan bodohnya ini.

    Menariknya, disaat kecaman ramai pihak terhadap Shukri, Parti Amanah Negara (PAN) secara tiba-tiba menyatakan pendirian menyokong apa yang dilakukan oleh Shukri ini. Ujar mereka, Shukri adalah contoh mangsa penindasan terhadap sistem pemerintahan negara dan apa yang dilakukannya hanyalah ekspresi diri terhadap kekecewaannya.

    Orang yang mengeluarkan kenyataan ini adalah Naib Presiden PAN, Datuk Dr Mujahid Yusuf Rawa. Memetik laporan daripada MalaysiaKini, 30 Oktober lalu, beliau dilaporkan berkata, apa yang dilakukan Shukri adalah mangsa kepada sistem, walaupun ia bukan cara terbaik untuk melahirkan kekecewaan tetapi melambangkan sistem yang menghukum rakyat marhaen demi sesuap nasi dan membiarkan yang berkuasa dan kroninya terus merompak.

    Sambil memberi contoh kematian Sami Buddha, Thick Quang Duck yang membakar dirinya pada tahun 1963 di Vietnam akibat menentang rejim zalim. Selain itu, katanya, Tariq Mohamed Bouzizi membakar diri di Tunisa kerana membantah penguatkuasa mendenda dan merampas buah-buahan yang dijaja di tepi jalan sehingga menjadi ikon kebangkitan Arab, bermula di Tunisia.

    Persoalannya, adakah Mujahid sudah tidak lagi mengenal apa itu Aqidah umat Islam? Islam telah menggariskan bahawa membunuh diri ini samalah ertinya dengan menolak hukum dan syariat Allah S.W.T. Jika Mujahid masih ingat akan hukum dosa dan pahala, perilaku membunuh diri ini boleh dianggap sebagai dosa besar yang tidak terampun oleh Allah walau apa jua alasannya.

    Dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah, Nabi Muhammad S.A.W pernah bersabda, marhumnya :
    "Sesiapa yang membunuh dirinya dengan benda tajam, maka benda tajam itu akan dipegangnya untuk menikam perutnya di neraka Jahanam. Hal itu akan berlangsung selama-lamanya. Sesiapa yang meminum racun sehingga mati, maka ia akan meminumnya di dalam neraka Jahanam selama-lamanya. Sesiapa yang menjatuhkan diri dari gunung semata-mata untuk membunuh diri, maka ia akan menjatuhkan dirinya ke dalam neraka Jahanam selama-lamanya.”

    Kenapa sampai begini sekali pemikiran Mujahid Rawa yang satu ketika dahulu pernah menganggotai PAS? Sudah jelas dan nyata, tindakan membunuh diri ini bukan satu perkara yang digalakkan oleh Islam. Namun atas sebab politik, Mujahid sanggup melacurkan agama anutannya sendiri hanya untuk kepuasan peribadi politik dan partinya sahaja.

    Adakah Mujahid fikir bahawa dirinya jauh lebih baik daripada Nabi Muhammad itu sendiri? Adakah Mujahid rasa dirinya terlalu agung dan hebat sehingga berani melanggar apa yang paling ditentang keras oleh Allah?

    Jika Mujahid merasakan ulasannya ini mampu membangkitkan puak penentang kepada kerajaan hanya bersandarkan kepada kematian seorang Sami Budha, Thick Quang Duck dan Tariq Mohamed Bouzizi, nyata telahannya silap. Walaupun berbeza fahaman politik namun umat Islam di negara ini masih tahu apa itu dosa dan apa itu pahala.

    Malah mereka tidak akan sanggup menentang apa yang telah disyariatkan oleh Allah S.W.T dalam kes bunuh diri ini.

    Sukalah untuk mengingatkan Mujahid bahawa hukum bunuh diri ini adalah satu dosa besar yang tidak terampun. Malah, dia juga mati dalam keadaan kufur serta syirik kepada Allah walau apa jua alasan yang diberi. Adakah Mujahid kini sudah tergelincir syahadahnya sehingga dikelabui dengan nafsu politik sehingga menghalalkan apa yang diharamkan oleh Allah?
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: PAN Sokong Aktiviti Bunuh Diri? Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top