My Blog List

Translate

  • PANAS

    Sunday 23 October 2016

    Tiada Yang Baru Dalam Jack Reacher




    Isu atau plot dalam rendisi pertama Jack Reacher pada 2012 dan terbaru, 2016 hampir sama. Dikhianati, diperangkap dan berusaha mencari bukti untuk selamatkan diri. Bezanya, setiap plot dan subplot diubah sedikit agar ia tampil ‘seolah-olah’ jalur cerita baru. 

    Malah watak pelakon pembantu diperkemaskan dan dijadikan lebih aktif dari segi aksi dan sikap. Kemudian diperincikan pula dengan watak tambahan gadis remaja untuk menarik golongan remaja menontonnya. Bagi menampakkan Jack Reacher juga ada perasaan, sedikit elemen ‘keluarga’ disuntik.

    Itu antara perkara yang ditonjolkan dalam rendisi Jack Reacher: Never Go Back yang masih mengekalkan Tom Cruise memegang watak Jack Reacher, pesara tentera yang juga penyiasat persendirian. Dari segi permainan karakter, Cruise lebih relaks. Sesekali pada babak aksi, dia kelihatan terlalu berusaha untuk menjadi aktif walaupun usianya separuh abad.

    Watak Turner lakonan Cobie Smulders pula sesekali dilihat terlalu pasif dan keras. Namun, dia dan Cruise mempunyai keserasian yang tidak keterlaluan. Mungkin sebab itu penonton tidak pasti mungkinkah wujud bibit cinta di antara Reacher dan Turner.

    Danika Yarosh sebagai Samantha pula menonjol. Biarpun wataknya wujud di pertengahan cerita, dia berjaya memberi momen tertentu di layar lebar. Mungkin sedar filem ini disasarkan untuk golongan belia dan mereka yang sukakan genre aksi, penulis lakon layar ternyata bijak banyak selitkan elemen keluarga (hubungan ‘samar’ bapa dan anak) dan kurangkan elemen cinta di antara Reacher dan Turner.

    Mesej paling jelas pada babak akhir apabila Samantha berlari memeluk Reacher walaupun akhirnya sedar mereka berdua tiada pertalian darah. Babak Reacher menawarkan nyawa sendiri bagi menyelamatkan Samantha juga memberi sisi sentimental pada watak yang diadaptasi daripada novel aksi karya Lee Child a.k.a Jim Grant.

    Rendisi kali ini mengisahkan Jack Reacher (Tom Cruise) mengunjungi unit lamanya di ibu pejabat polis tentera untuk bertemu dengan Mejar Turner, pegawai atasan yang sering berhubung untuk beberapa kes untuk diselesaikannya.

    Malangnya, Mejar Turner ditahan atas tuduhan mengintip dan Reacher mula menyiasat. Ketika dalam siasatan, dia berdepan isu tuntutan nafkah daripada seorang wanita yang mendakwa mempunyai anak bersama Reacher.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Tiada Yang Baru Dalam Jack Reacher Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top