My Blog List

Translate

  • PANAS

    Monday 31 October 2016

    Pelan 5 Tahun Lada Berkesan


    Lembaga Pembangunan Langkawi (Lada) dalam proses membangunkan Pelan Strategik Pelancongan Langkawi siri kedua bagi tempoh 2016 hingga 2020 selepas berjaya mencatatkan prestasi memberangsangkan dalam pelan strategik pertamanya antara 2011 dan 2015. 

    Dalam pencapaian pertama pelan strategik berkenaan, Lada berjaya mencapai lebihan sasaran dalam segmen utama pembangunan pelancongan di pulau berkenaan iaitu dari segi kemasukan pelancong, perolehan perbelanjaan pelancong, pelaburan dan peluang pekerjaan kepada masyarakat setempat. 

    Ketua Pegawai Eksekutifnya, Tan Sri Khalid Ramli berkata, pada pelan strategik pertama, pihaknya berjaya mencatatkan 3.62 juta pelancong pada tahun lalu dan melepasi sasaran tiga juta pelancong pada awal pelan strategik itu dilancarkan pada 2011.

    Beliau berkata, dari segi perbelanjaan pelancong juga melepasi sasaran iaitu daripada RM3.8 bilion kepada RM3.9 bilion pada tahun lalu dan ia disokong aktiviti pelancongan yang dirangka Lada. 

    “Pelan strategik lima tahun kedua, kami dalam proses akhir menyiapkan rangka kerja secara terperinci dengan menyentuh kepada empat aspek utama iaitu pembangunan pelancongan berasaskan eko dan geopelancongan secara lestari, penyertaan pelaburan sektor swasta, pembangunan merangkumi masyarakat setempat dan meningkatkan pembangunan produk dan khidmat pelancongan.

    “Malah pada tahun depan, Lada merancang untuk menyediakan 13 aktiviti untuk menarik kehadiran pelancong tempatan dan asing antaranya menjadikan Langkawi sebagai lokasi aktiviti sukan bertaraf antarabangsa,” katanya pada majlis pelancaran Siri AkTION, di sini.

    Siri AkTION adalah acara perlumbaan tiga aktiviti sukan lasak merangkumi renang (Tanjung Rhu SwimFest), memanjat (Mt.Mat Chincang Skybridge Climb) dan larian denai (Tuba Trail Run) yang mana masing-masing berlangsung pada 10 Disember 2016, 18 Februari 2017 dan 8 April 2017.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Pelan 5 Tahun Lada Berkesan Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top