My Blog List

Translate

  • PANAS

    Monday 31 October 2016

    Jika BERSIH Kurang Ajar, Kita Akan 10 Kali Kurang Ajar - Jamal



    Semalam bertempat di Bangunan Umno Sungai Besar, Ketua Gerakan Baju Merah, Datuk Seri Jamal Md Yunus menghadiri perhimpunan Baju Merah V2 Peringkat Parlimen Sungai Besar. Kehadiran ramai pihak yang menyokong perjuangan beliau nyata memberikan semangat untuk gerakan ini bagi menghalang perhimpunan BERSIH 5 mengambil tempat di Ibu Negara, November ini.

    Dalam sidang medianya, beliau dilaporkan berkata, pihaknya akan mengikut apa jua syarat yang dikenakan oleh pihak berkuasa pada hari berkenaan. Namun, pada masa yang sama, pihaknya tidak akan teragak-agak untuk bertindak balas jika peserta himpunan BERSIH 5 bertindak melanggar undang-undang yang ditetapkan oleh pihak polis.

    Beliau juga turut mengulangi pendirian bahawa peserta Baju Merah akan sentiasa berada di mana sahaja peserta BERSIH dijadualkan mengadakan perhimpunan. Namun pada masa yang sama, beliau mengingatkan para peserta Baju Merah untuk tidak bertindak melangkaui undang-undang selagi peserta BERSIH mematuhi semua garis panduan yang ditetapkan oleh pihak berkuasa.

    Beliau juga turut menzahirkan kehairanan, bagaimana sebuah NGO mampu menjana pendapatan cukup tinggi sehingga mampu menganjurkan perhimpunan yang dianggarkan menelan belanja sebanyak RM 800 juta setiap kali perhimpunan BERSIH ini diadakan. Ujar beliau, sesuatu harus dilakukan oleh pihak berkuasa untuk menyiasat, siapa dalang disebalik penganjuran demo jahat seumpama ini.

    Dalam perkembangan yang sama, Datuk Seri Jamal juga mengesahkan, pihaknya telah memohon permit daripada Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) pada minggu lalu.

    Ujar beliau, permit berkenaan adalah untuk mengadakan perhimpunan gerakan tersebut di Dataran Merdeka, Padang Merbok dan kawasan sekitarnya, Putrajaya, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dan KLIA 2 kerana tempat-tempat itulah yang akan menjadi tempat perhimpunan Bersih 5.

    Selain itu, pihaknya juga dalam proses untuk mencari pihak insurans yang boleh memberikan perlindungan insurans kepada peserta Baju Merah yang dijangka akan dihadiri kira-kira 300 ribu orang.

    Dalam satu perkembangan yang berkaitan, Maria Chin memberi amaran kepada para peserta BERSIH 5 yang akan berhimpun di Kuala Lumpur 19 November ini, agar berhati-hati andai bertembung dengan Gerakan Baju Merah. Katanya, ada kemungkinan akan berlaku provokasi melampau dan pihaknya cukup bimbang dengan amaran Datuk Seri Jamal yang mengatakan, sanggup bermandi darah untuk menyekat BERSIH.

    Katanya lagi, pihaknya akan memastikan semua peserta akan mengikut undang-undang yang ditetapkan. Sambil itu, beliau turut memberi amaran tegas kepada peserta Baju Merah agar gerakan ini jangan membawa keganasan fizikal dan memainkan politik perkauman seperti mengugut dengan peristiwa 13 Mei.

    Apa yang pasti, pertembungan antara Gerakan Baju Merah dan BERSIH pada 19 November ini sememangnya tidak dapat dielakkan lagi. Dengan komitmen yang diberikan oleh Gerakan Baju Merah serta kedegilan BERSIH, diharapkan pihak berkuasa dapat mengawal keadaan setelah hanya membiarkan Maria Chin bebas tanpa sebarang tindakan menghasut sebelum ini.


    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Jika BERSIH Kurang Ajar, Kita Akan 10 Kali Kurang Ajar - Jamal Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top