My Blog List

Translate

  • PANAS

    Monday 31 October 2016

    Turki Pecat 10,000 Lagi Kakitangan Kerajaan




    Pihak berkuasa Turki memecat lebih 10,000 lagi kakita­ngan awam ketika kerajaan meningkatkan operasi pembersihan cubaan rampasan kuasa yang gagal pada Julai lalu, kata pihak berkuasa.

    Seramai 10,132 kakitangan kerajaan telah dipecat, kebanyakannya daripada kementerian undang-undang, pendidikan dan kesihatan, demikian menurut pengumuman yang disiarkan lewat kelmarin. Kerajaan Turki juga mengumumkan penutupan 15 media pro-Kurdis dan beberapa stesen media lain. 

    Dalam perkembangan berkaitan, Ankara memansuhkan pilihan raya bagi memilih rektor universiti dengan Presiden Recep Tayyip Erdogan dijadualkan memilih para pemenang daripada sebilangan calon yang ditentukan oleh pihak berkuasa pendidikan negara itu.

    Langkah tersebut dibuat tiga bulan selepas kerajaan mengisytiharkan perintah darurat susulan cubaan rampasan kuasa oleh kumpulan serpihan dalam tentera bagi me­numbangkan Erdogan.

     Ankara menangkap lebih 35,000 orang sejak kudeta tersebut dengan ramai guru, anggota polis dan hakim telah digantung kerja ataupun dipecat.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Turki Pecat 10,000 Lagi Kakitangan Kerajaan Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top