My Blog List

Translate

  • PANAS

    Friday 2 June 2017

    Siap Siaga Di Bulan Mulia


    Sebahagian pasukan keselamatan menunaikan solat Maghrib sebaik selesai berbuka puasa manakala selebihnya berkawal di atas bot tempur dalam keadaan berombak di perairan daerah ini. Itu antara situasi anggota keselamatan menjalankan tugas rondaan di peraiaran negara sepanjang Ramadan tahun ini. 

    Kawasan rondaan itu terletak berhampiran Pulau Taganak, Filipina. Ketika ini, tentera Filipina masih bertempur dengan militan Abu Sayyaf dan Daish di bandar Marawi, Mindanao, yang berlarutan sejak 23 Mei lalu.

    Susulan perkembangan itu, pasukan keselamatan meningkatkan kawalan di sempadan negara khususnya di pantai timur Sabah dan anggota sentiasa bersiap siaga meskipun berpuasa. Ini bagi mengelak penyusupan anggota kumpulan militan ke negara ini di samping aktiviti rentas jenayah sempadan lain.

    Kelmarin, penulis bersama Eksekutif Kanan TV3 Mohd Yazzer Mahmun dan jurukamera Haris Muda berpeluang mengikuti rondaan bersama pasukan keselamatan negara. Ia terdiri daripada Polis Diraja Malaysia (PDRM), Pasukan Polis Marin (PPM), Unit Tindakan Khas (UTK), Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM).

    Rondaan bersama itu diketuai Ketua Polis Daerah Sandakan Asisten Komisioner Mohd Azhar Hamin dan disertai 63 anggota pasukan keselamatan lengkap bersenjata menggunakan tujuh bot tempur termasuk sebuah bot milik TLDM. Ketika rondaan, pasukan keselamatan turut memeriksa bot nelayan dan kapal tunda Serudong 5.

    Pada 18 Julai tahun lalu, lima kru kapal tunda Serudong 3, diculik kumpulan militan dan kapal itu ditemui dalam keadaan enjin masih hidup di perairan Dent Haven, Lahad Datu. Ketika rondaan menghampiri Pulau Taganak, Filipina, pasukan keselamatan berjaga-jaga dan semua bot tempur bergerak seiring bagi memastikan tiada perkara buruk berlaku.

    Namun tinjauan mendapati tiada pergerakan bot yang mencurigakan. Ketika hampir masuk waktu berpuasa puasa, Mohd Azhar mengagihkan bekalan kuih-muih dan air untuk juadah berbuka puasa. Sebaik detik jam 6.19 petang, azan kedengaran dari sebuah bot tempur dan anggota pasukan keselamatan menikmati juadah ringkas itu.

    Sebaik selesai, mereka menunaikan solat Maghrib yang diimamkan Mohd Azhar di atas bot tempur manakala beberapa anggota keselamatan lain berkawal. Ketika itu keadaan laut agak bergelora selain awan mulai gelap.

    Selesai menunaikan solat, pasukan keselamatan menuju ke Pulau Berhala dekat Sandakan sebelum bergerak ke Pangkalan Marin Sandakan untuk menjamu hidangan berbuka puasa disediakan isteri Ketua Polis Daerah Sandakan, Wan Hurani Osman bersama isteri anggota pasukan keselamatan yang lain.

    “Disebabkan daerah ini memiliki dua pesisir pantai, tanggungjawab pasukan keselamatan bukan saja di tanah besar, tetapi meliputi perairan di Sabah khususnya Sandakan. Rondaan anggota keselamatan mendapati keadaan di pesisir pantai berada dalam keadaan selamat dan terkawal.

    “Pasukan keselamatan turut mengadakan pemeriksaan membabitkan sebuah kapal nelayan dan kapal tunda namun mereka tidak melakukan sebarang kesalahan,” katanya. Ketika menjalankan rondaan berhampiran Pulau Taganak Filipina, keadaan tenang dan tiada pergerakan bot yang mencurigakan. 

    “Kami berharap semua agensi terbabit akan terus berusaha bagi memastikan keselamatan dan kesejahteraan pantai timur Sabah daripada pencerobohan elemen asing,” katanya.

    Sementara itu, Mohd Azhar berkata, ketika rondaan, pasukan keselamatan mengadakan majlis berbuka puasa yang membabitkan semua agensi. “Dalam keadaan kami berkawal dan meronda, kami tidak lupa menunaikan tanggungjawab mengadakan majlis berbuka puasa,” katanya.

    “Kami mengagihkan bekalan makanan untuk semua pasukan keselamatan bagi berbuka puasa di atas bot sambil berkawal,” katanya.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Siap Siaga Di Bulan Mulia Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top