My Blog List

Translate

  • PANAS

    Wednesday 21 June 2017

    Ejen Ali Antara Karya Anak Tempatan Yang Hebat



    Kerajaan akan memberi perhatian kepada sektor perkhidmatan dan industri seni kreatif untuk mempelbagaikan pasaran bagi perdagangan dan pelaburan supaya tidak tertumpu kepada segmen elektrik dan elektronik (E&E) semata-mata. 

    Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, meskipun sektor E&E menyaksikan pertumbuhan dagangan dan pelaburan memberangsangkan kepada negara, sektor lain perlu diberikan tumpuan.

    Beliau berkata, sektor perkhidmatan dan industri seni kreatif mempunyai potensi untuk dikembangkan kerana Malaysia mempunyai bakat serta tokoh dalam bidang berkenaan yang perlu diketengahkan.

    “Jika kita mengambil contoh siri animasi Ejen Ali daripada Media Prima Berhad (MPB) yang berjaya dieksport tahun lalu dengan nilai RM10 juta, ia usaha yang bagus walaupun jumlahnya masih kecil. 

    “Malah, dari segi perkhidmatan, kita boleh terus perkasakan perkhidmatan perundangan di mana selama ini kita banyak mengimport servis perundangan dari luar sedangkan kita mempunyai bakat yang hebat dalam segmen ini,” katanya.

    Beliau berkata demikian pada sidang media selepas melancarkan Laporan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) 2016 di Menara MITI, di sini, semalam.

    Hadir sama Menteri MITI Kedua Datuk Seri Ong Ka Chuan, Timbalan Menteri MITI (Perdagangan Antarabangsa) Datuk Chua Tee Yong, Timbalan Menteri MITI (Industri) Datuk Ahmad Maslan, Ketua Setiausaha MITI Datuk Seri J Jayasiri dan Ketua Pegawai Eksekutif Primeworks Studios Datuk Ahmad Izham Omar.

    Laporan MITI 2016 yang dilancarkan pada tahun ini dianggap begitu istimewa kerana ia edisi ke-25 sejak penerbitan pertamanya pada 1993 dan gimik perasmiannya disempurnakan oleh maskot Ejen Ali, siri animasi popular oleh Kumpulan MPB.

    Mustapa berkata, Malaysia mengekalkan jumlah nilai dagangan yang tinggi iaitu RM1.485 trilion pada 2016 di mana eksport meningkat 1.1 peratus dan import 1.9 peratus memberikan lebihan dagangan RM87.27 bilion.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Ejen Ali Antara Karya Anak Tempatan Yang Hebat Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top