My Blog List

Translate

  • PANAS

    Friday 30 June 2017

    Kesemua Kedai 7 Eleven Ditutup Bermula Hari Ini



    Indonesia tidak lagi mempunyai kedai runcit 24 jam, 7-Eleven apabila kesemua kedai serbaneka itu ditutup mulai hari ini. Penutupan 141 buah kedai itu diumumkan oleh syarikat pemilik rangkaian 7-Eleven Indonesia, PT Modern Internasional dalam satu kenyataannya baru-baru ini. 

    Media tempatan memetik Pengarah PT Modern Internasional, Chandra Wijaya sebagai berkata, pemberhentian operasi kesemua kedai 7-Eleven itu disebabkan masalah kekangan sumber dan urusan jual-beli saham perniagaan.

    PT Modern Internasional sebelum ini dilaporkan bersetuju menjual perniagaan rangkaian 7-Eleven Indonesia kepada firma PT Charoen Pokphand Restu Indonesia. Namun, penjualan saham dan aset itu dibatalkan baru-baru ini setelah kedua-dua syarikat gagal mencapai kata sepakat.

    Sehingga September 2016, terdapat 175 kedai 7-Eleven di Indonesia yang hanya beroperasi di Jakarta dan pada akhir tahun lepas, lebih 20 kedai itu ditutup secara berperingkat atas alasan tidak menguntungkan.

    Tinjauan agensi berita Bernama mendapati kebanyakan kedai 7-Eleven di Jakarta telah pun menutup operasi mereka sejak minggu lepas lagi dengan meletakkan notis pemberhentian operasi.

    Francais rangkaian 7-Eleven mula memasuki Indonesia pada tahun 2008 dan diuruskan oleh PT ModernSevel Indonesia, anak syarikat PT Modern Internasional. Menurut laporan kewangan suku pertama 2017, PT Modern Internasional, hasil penjualan daripada 7-Eleven mengalami penurunan sebanyak 37.17 peratus daripada Rp220,66 juta (RM71.3 juta) kepada Rp138,62 juta (RM44.7 juta). 

    Sementara itu, Menteri Perdagangan Indonesia, Enggartiasto Lukita menyangkal dakwaan bahawa penutupan rangkaian kedai 7-Eleven itu menunjukkan kelembapan sektor peruncitan di Indonesia kerana masih banyak kedai runcit 24 jam tempatan beroperasi seperti biasa. Katanya penutupan itu adalah disebabkan masalah dalaman dan kerugian syarikat tersebut.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Kesemua Kedai 7 Eleven Ditutup Bermula Hari Ini Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top