My Blog List

Translate

  • PANAS

    Friday 30 June 2017

    Lebih 4,000 Kenderaan Diperiksa Sepanjang Ops Serkap




    Setiap kali tiba musim perayaan, antara agensi yang begitu sibuk memantau sebarang urusan membabitkan kenderaan awam adalah Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat Malaysia (SPAD). Melalui kerjasama dengan pelbagai agensi lain seperti PDRM dan JPJ, satu operasi yang dinamakan Ops Serkap telah dijalankan bagi memeriksa tahap pematuhan penyedia perkhidmatan awam di Malaysia.

    Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh SPAD, pihak SPAD telah memeriksa sebanyak 4,861 kenderaan dalam Operasi Bersepadu Serkap (Ops Serkap) sempena perayaan Hari Raya Aidilfitri di seluruh negara sejak 12 Jun lalu.

    Mengulas akan hal ini, Ketua Bahagian Penguatkuasaan SPAD, Datuk Che Hasni Che Ahmad berkata, daripada jumlah itu, sebanyak 3,445 pemeriksaan melibatkan kenderaan bas,teksi dan lori. 

    Daripada jumlah itu sebanyak 154 bas, 37 teksi dan 102 lori telah melakukan pelbagai kesalahan antaranya mengenakan tambang berlebihan kepada pengguna, tidak mempunyai dokumen pemandu serta menurunkan penumpang di kawasan yang tidak dibenarkan.

    Kesalahan lain adalah tidak menggunakan meter ketika mengambil penumpang, membawa muatan berlebihan serta gagal mengemukakan permit.

    Ini adalah komitmen berterusan pihak SPAD bersama-sama pelbagai agensi yang lain bagi memastikan tahap keselamatan pengguna pengangkutan awam di negara ini berada pada tahap terbaik. Sememangnya, pihak SPAD enggan lagi melihat pelbagai kejadian yang tidak diingini terutamanya rungutan pengguna kenderaan awam tersu kedengaran pada setiap kali tiba musim perayaan.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Lebih 4,000 Kenderaan Diperiksa Sepanjang Ops Serkap Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top