My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 29 June 2017

    Malaysian Tigress Buat Negara Bangga



    HAJAT skuad hoki wanita negara untuk melayakkan diri ke Piala Dunia 2018 mungkin tertangguh tetapi kejayaan mereka layak ke kempen Separuh Akhir Liga Hoki Wanita Dunia (WWHL) 2017 dianggap suatu kejayaan yang sangat membanggakan. 

    Tiada siapa menjangka skuad kendalian Muhammad Dhaarma Raj Abdullah itu mampu melangkah ke peringkat tersebut jika mengambil kira reputasi mereka pada peringkat Asia.

    Namun, skuad yang terkenal dengan jolokan Malaysian Tigress itu membuktikan bahawa reputasi mereka yang suatu ketika dahulu sebagai pasukan kerdil di pentas Asia kini sudah boleh berdiri sama tinggi dengan pasukan gergasi dunia. Mereka kini sudah mampu bersaing pada peringkat dunia dan ia merupakan suatu kebanggaan buat hoki wanita negara.

    Pada kempen Separuh Akhir WWHL 2017 di bumi Belgium, skuad negara yang menghuni ranking ke-22 dunia gagal merakam sebarang kemenangan tetapi apa yang mereka pamerkan pada kejohanan terunggul di dunia itu sudah cukup untuk membuktikan bahawa Malaysia Tigress sudah tidak boleh dilabel sebagai pasukan belasahan.

    Mereka juga mampu memberi cabaran kepada pasukan yang menghuni kelompok 15 teratas dunia termasuk pasukan gergasi seperti Australia (No. 4) serta New Zealand (No. 5). Antara pemain yang memiliki kualiti kelas dunia termasuk penjaga gol Farah Ayuni Yahya, Fazilla Sylvester Silin (penyerang), Hanis Nadiah Onn (penyerang) serta Siti Noor Amarina Ruhani (pertahanan)

    “Para pemain negara telah membuktikan peningkatan yang amat ketara dan mereka kini sudah memiliki keyakinan yang tinggi untuk bersaing pada kejohanan berprestij. Peningkatan ini membuktikan bahawa Malaysia memiliki barisan pemain yang boleh mengukir nama di pentas antarabangsa suatu hari nanti.

    “Kejayaan melangkah ke pusingan Separuh Akhir WWHL 2017 ini sudah dianggap suatu kejayaan yang sangat cemerlang jika berdasarkan ranking kita pada peringkat dunia,” jelas Dhaarma. Menurutnya, apa yang mereka buktikan pada WWHL 2017 telah membuka mata banyak pasukan bahawa skuad wanita negara sudah tidak boleh dipandang mudah berbanding beberapa tahun lalu.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Malaysian Tigress Buat Negara Bangga Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top