My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 29 June 2017

    Syarikat Teknologi Atasi Bank Tradisional



    Pakar industri perbankan meramalkan syarikat teknologi akan mengatasi bank tradisional untuk menjadi institusi kewangan terbesar dunia menjelang 2025. 

    Pengasas/Ketua Pegawai Eksekutif Moven, Brett King berkata, menjelang 2025, bank terbesar di dunia bukanlah mana-mana bank yang ada pada hari ini, tetapi syarikat teknologi yang menyediakan perkhidmatan kewangan bersepadu dalam kehidupan rakyat.

    Menurutnya, pada tahun lalu, gerbang pembayaran elektronik China, Alipay memproses pembayaran sebanyak AS$17 bilion melalui telefon bimbit dalam sehari ketika Single’s Day pada 11 November yang diadakan setiap tahun.

    “Kira-kira 96,000 urus niaga dikendalikan sesaat pada hari itu, lebih daripada dua kali ganda gabungan urus niaga yang dibuat MasterCard dan UnionPay. Apa yang menarik ialah, Alipay adalah platform pembayaran dalam talian dan bukan bank tradisional,” katanya.

    King berkata, ramai menjangkakan jumlah dagangan urus niaga mudah alih China mencecah AS$3.5 trilion pada 2017 daripada AS$2.9 trilion yang dicatatkan pada 2016 berikutan peningkatan pengguna telefon bimbit.

    Oleh itu, syarikat teknologi akan menjadi pesaing masa depan bagi bank tradisional kerana perubahan pesat tingkah laku pelanggan. Sementara itu, di Malaysia pula, beliau menjangkakan saiz setiap cawangan berkurangan sebanyak tiga hingga lima peratus setiap tahun pada masa akan datang.

    “Ini tidak bermakna bank akan menutup perniagaan mereka, kita hanya tidak memerlukan lagi cawangan untuk perkhidmatan perbankan,” katanya.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Syarikat Teknologi Atasi Bank Tradisional Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top