My Blog List

Translate

  • PANAS

    Friday 27 October 2017

    PH Lebih Minat Lihat Pengangkutan Awam Negara Tidak Terurus!


    Antara tujuan utama penubuhan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat Malaysia (SPAD) pada tahun 2010 adalah untuk menyelaras dan menaikkan mutu sistem pengangkutan perkhidmatan awam darat di negara ini yang disifatkan tidak teratur dan tidak terurus.

    Cetusan idea Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak ini kini dapat dilihat hasilnya di mana SPAD memainkan peranan yang cukup proaktif dalam mengurus dan menaik taraf mutu pengangkutan perkhidmatan awam di negara ini. Lihat sahaja bagaimana SPAD menguruskan ERL, LRT, Monorel, teksi, perkhidmatan bas, pengangkutan domestik dan lain-lain lagi.

    Justeru, apabila belanjawan alternatif yang dibentangkan oleh Pakatan Harapan semalam yang menyasarkan untuk membubarkan SPAD yang disifatkan mereka sebagai satu pembaziran, ianya sesuatu yang memang tidak masuk akal dan cukup tidak bertanggungjawab.

    Manakan tidak, hasil usaha selama lebih 7 tahun untuk memastikan sistem pengangkutan awam di negara ini berada pada tahap optimum, seolah-olah dipandang sepi oleh Pakatan Harapan. Adakah mereka sebenarnya iri hati akan kejayaan SPAD selama ini? Adakah mereka merasakan, sistem pengangkutan awam dahulu jauh lebih baik berbanding apa yang ada pada hari ini?

    Ini bukan soal peruntukan semata-mata. Ini membabitkan maruah dan imej pengangkutan awam negara pada kacamata antarabangsa. Harus diingat, dalam memperkatakan kemajuan sesebuah negara, antara ciri-ciri yang dititik beratkan oleh badan pemerhati antarabangsa adalah pengurusan pengangkutan awam samada darat, air mahupun udara.

    Bagi SPAD, tanggungjawab yang diamanahkan oleh kerajaan untuk memastikan sistem pengangkutan awam darat di negara ini diselenggara dan diuruskan dengan baik, sentiasa diberi keutamaan. Justeru, apa yang cuba dilakukan oleh Pakatan Harapan ini jelas merupakan satu tindakan yang langsung tidak bertanggungjawab dan tidak boleh diterima sama sekali.

    SPAD bukan sahaja menguruskan semua pengangkutan awam darat di negara ini. Sebaliknya, SPAD juga bertanggungjawab kepada semua nyawa manusia yang menggunakan perkhidmatan awam darat samada mereka yang menggunakan sistem pengangkutan rel, teksi, bas mahupun lori-lori perdagangan.

    Bayangkan jika SPAD ini mahu dibubarkan, apa akan jadi pada pengangkutan awam darat negara? Adakah kita mahu berpatah balik pada masa lampau yang menyaksikan sistem pengangkutan awam darat negara berada pada keadaan tidak terurus? Paling utama, adakah kita rela menyaksikan jalan raya dan lebuh raya di negara ini dijadikan pusara bagi setiap penggunanya?
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: PH Lebih Minat Lihat Pengangkutan Awam Negara Tidak Terurus! Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top