My Blog List

Translate

  • PANAS

    Friday 27 October 2017

    Penerjun Wanita Gagal Ujian Doping Didedah



    SPEKULASI penerjun wanita negara yang dikaitkan positif ujian doping selepas berakhir Sukan SEA Kuala Lumpur 2017 (KL2017) Ogos lalu terlerai semalam. 

    Pemenang dua pingat emas, Wendy Ng Yan Yee disahkan sebagai atlet yang gagal ujian doping oleh Kesatuan Renang Amatur Malaysia (ASUM). Advertisement Setiausaha ASUM, Mae Chan memberitahu, Wendy positif doping jenis sibutramine selepas menyaksikan ujian sampel B yang dilakukan di New Delhi, India turut memberikan keputusan positif.

    Dalam pada itu, Setiausaha Kehormat Majlis Olimpik Malaysia (MOM), Datuk Low Beng Choo berkata, atlet berusia 24 tahun itu diberi pilihan sama ada mahu menerima keputusan tersebut atau membawa kes berkenaan ke sesi pendengaran.

    “Difahamkan Wendy mahu bawa kes ini ke sesi pendengaran. Ia akan melibatkan dua sesi iaitu bersama panel daripada Persekutuan Sukan SEA serta ASUM yang akan menentukan keputusan tentang penarikan pingat yang diraih serta tempoh hukuman,” katanya.

    Pada KL2017 lalu, Wendy meraih dua emas menerusi acara terjun 3 meter (m) papan anjal individu wanita dan 3m papan anjal seirama berganding dengan Nur Dhabitah Sabri. Kesalahan menggunakan bahan terlarang boleh menyebabkan seseorang atlet berdepan hukuman penggantungan selama empat tahun.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Penerjun Wanita Gagal Ujian Doping Didedah Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top