My Blog List

Translate

  • PANAS

    Friday 20 October 2017

    KWSP Jalin Kerjasama Dengan Uber



    Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) menandatangani memorandum persefahaman (MoU) bersama Uber Malaysia (Uber) bagi menggalakkan pemandu Uber menyimpan untuk persaraan mereka melalui Skim Simpanan Persaraan 1Malaysia (SP1M). 

    Skim SP1M diwujudkan untuk membolehkan individu bekerja sendiri atau tidak mempunyai gaji bulanan tetap seperti pemandu teksi, peniaga kecil, petani, suri rumah dan pekerja bebas serta rakyat Malaysia yang bekerja di luar negara untuk mencarum ke dalam simpanan persaraan diuruskan KWSP.

    Ketua Pegawai Eksekutif KWSP, Datuk Shahril Ridza Ridzuan berkata, pihaknya memperkenalkan SP1M pada 2010 berikutan peningkatan jumlah rakyat Malaysia bekerja di sektor tidak formal dan tiada simpanan mencukupi atau aset kewangan untuk menampung persaraan mereka.

    “Kami juga gembira Uber mempunyai pandangan sama mengenai hal ini dan bersetuju untuk bekerjasama dengan kami. Tambahan lagi, Uber bersetuju bekerjasama dalam hal lain termasuk mengadakan siri taklimat perancangan kewangan dikendalikan KWSP dan membenarkan KWSP mempromosikan perancangan persaraan dalam kalangan pemandu,” katanya.

    Di bawah skim SP1M, individu boleh mencarum secara sukarela pada kadar minimum sebanyak RM50 hingga jumlah maksimum RM60,000 setahun.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: KWSP Jalin Kerjasama Dengan Uber Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top