My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 26 October 2017

    Berapa Banyak Nyawa Lagi Guan Eng Dan DAP Harus Korbankan?


    Beberapa kejadian yang berlaku di Pulau Pinang yang ditadbir oleh DAP menampakkan betapa Ketua Menteri, Lim Guan Eng dan DAP secara amnya, tidak pernah walau sekalipun memperdulikan nasib rakyat Pulau Pinang. Apa yang mereka tahu hanyalah mengaut seberapa banyak kekayaan hasil daripada pentadbiran selama 9 tahun di Pulau Pinang.

    Lihat sahaja bagaimana 7 orang telah menemui ajal hasil daripada kewujudan kilang haram pemprosesan kayu di Sungai Lembu, Permatang Pauh yang telah menyebabkan ramai lagi mengalami masalah kesihatan seperti radang paru-paru.

    Walapun Exco kerajaan negeri, Phee Boon Poh telah di dakwa di mahkamah atas keculasannya, namun ianya telah meninggalkan trauma teruk kepada penduduk sekitar di kawasan berkenaan. Jika tidak dibongkarkan, mungkin kilang haram berkenaan masih beroperasi dan Phee Boon Poh hanya menutup mata tentang kewujudan kilang berkenaan.

    Pulau Pinang juga terkenal dengan masalah banjir kilat. Jika hujan turun selama beberapa jam, seluruh kawasan pulau akan lumpuh disebabkan oleh banjir kilat. Sehingga kini, banjir kilat ini telah memakan 1 nyawa dan sehingga kini, kerajaan negeri masih gagal menyelenggara sistem perparitan dan saliran di seluruh kawasan pulau di Pulau Pinang.

    Terbaru, 11 nyawa melayang akibat keegoan dan ketamakan kerajaan negeri yang meluluskan pembinaan sebuah lot kondominium di kawasan lereng bukit. Walaupun pembinaan ini tidak diluluskan oleh Jabatan Alam Sekitar Pulau Pinang, namun menurutu kerajaan negeri, 18 lagi agensi kerajaan negeri meluluskan projek berkenaan.

    Jika Jabatan Alam Sekitar sendiri sudah tidak meluluskan pembinaannya atas alasan kawasan pembinaan berkenaan terletak kira-kira 169 meter dari tapak kuari dan dibimbangi akan berlaku sesuatu yang buruk, kenapa masih ada jabatan yang diselenggara kerajaan negeri boleh membatalkan halangan berkenaan? Adakah ianya atas arahan pihak atasan dan kerajaan negeri?

    Dalam hal ini, MCA Pulau Pinang telah lama mempersoalkan intergriti dan kejujuran kerajaan negeri dalam mengurus tadbir Pulau Pinang. MCA negeri telah lama mempersoalkan kewajaran kerajaan negeri menjual dan menarah hampir kesemua kawasan berbukit di Pulau Pinang hanya atas alasan pembangunan.

    Hari ini, menurut satu kajian, terdapat lebih 150 kawasan berbukit telah ditarah dan kesemuanya di dapati langsung tidak selamat. Sekali lagi MCA Pulau Pinang mempersoalkan, berapa banyak nyawa lagi harus dikorbankan demi memauskan nafsu tamak Lim Guan Eng dan DAP negeri? Adakah mereka tidak pernah serik dengan rentetan kematian yang dicatatkan di Pulau Pinang?
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Berapa Banyak Nyawa Lagi Guan Eng Dan DAP Harus Korbankan? Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top