My Blog List

Translate

  • PANAS

    Tuesday 31 October 2017

    Inilah Bajet Yang Memenuhi Kehendak Semua


    Masih ramai yang memperkatakan tentang pembentangan Bajet 2018 yang dibuat oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak di Dewan Rakyat, Jumaat lalu. Rata-rata menganggap bajet ini adalah bajet yang paling komprehensif dan menepati hampir kesemua kehendak rakyat tanpa mengira agama, bangsa dan fahaman politik.

    Mengulas tentang perkara ini, Presiden MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai menyifatkan bajet ini cukup menyeluruh dan ianya juga tidak pernah melupakan kaum Cina di negara ini. Beliau menzahirkan keyakinan bahawa bajet ini mampu meningkatkan pertumbuhan ekonomi negara ke tahap lebih tinggi, sekali gus mampu menjadi antara negara berpendapatan tinggi.

    Disamping itu juga, beliau cukup menghargai dasar kerajaan yang tidak pernah melupakan kaum Cina dalam pembentangan bajet berkenaan. Sebagai contoh, melalui bajet berkenaan, kerajaan penyediakan dana pinjaman perniagaan kecil dan sederhana (PKS) sebanyak RM50 juta kepada komuniti kaum Cina yang disalurkan melalui KOJADI.

    Malah tambahan RM30 juta yang disalurkan kepada Yayasan Peniaga dan Penjaja Kecil 1Malaysia, memberi bantuan tambahan kepada penjaja komuniti Cina. Lebih menggembirakan, pembangunan kampung-kampung Baru Cina juga sangat bertepatan dalam pembangunan sosial dan ekonomi masyarakat Cina.

    Bagi MCA Perak pula, bajet yang dibentangkan oleh Perdana Menteri ini membuktikan dasar kerajaan yang tidak pernah membezakan kaum. Ketika menemui salah seorang wakil MCA Perak, beliau turut bersependapat dengan Datuk Seri Liow sambil menambah, kerajaan tidak pernah melupakan kaum Cina walaupun begitu hebat diasak oleh pembangkang.

    Beliau juga berharap, menerusi bajet ini, kaum Cina akan kembali kepada kerajaan dan menolak sepenuhnya corak politik jahat pembangkang yang sentiasa cuba mewujudkan saling ketidak percayaan antara kaum di negara ini.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Inilah Bajet Yang Memenuhi Kehendak Semua Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top