My Blog List

Translate

  • PANAS

    Friday 27 October 2017

    Upacara Persemadian Mayat Raja Bhumibol Bermula



    Ribuan orang yang berkabung memakai baju berwarna hitam ketika menghadiri upacara persemadian bersejarah, Raja Thailand, Raja Bhumibol Adulyadej di tapak pembakaran Diraja atau Phra Meru Mas, Sanam Luang di sini semalam. 

    Pewaris dan anak lelaki Bhumibol, Raja Maha Vajiralongkorn dijadual menyalakan api pembakaran di tempat persemadian bapanya sekitar pukul 10 malam (waktu tempatan). Advertisement Upacara pembakaran mayat yang akan berlangsung selama lima hari sehingga Ahad ini bakal dihadiri kerabat diraja, pemimpin kanan tentera, tokoh tempatan termasuk sebilangan wakil negara asing.

    Majlis pengebumian mewah yang bernilai AS$90 juta (RM380 juta) akan memberi peluang kepada rakyatnya untuk mengucapkan selamat tinggal kepada raja yang menaiki takhta pada tahun 1950. Raja Bhumibol yang merupakan peme­rintah monarki tertua di dunia meninggal pada usia 88 tahun di Hospital Siriraj di sini pada 13 Oktober tahun lalu.

    Berpuluh-puluh ribu rakyat dikatakan mula membanjiri beberapa jalan raya di sekitar bandar ini, manakala sebahagian lain sanggup berkhemah berhampiran tapak persemadian sejak kelmarin. 

    “Beliau memerintah sejak 70 tahun lalu dan me­lakukan banyak perkara untuk rakyatnya. Saya tidak mempunyai apa-apa untuk membayar jasa beliau. Saya cuma memiliki kesetiaan kepada raja,” kata seorang penduduk, Samruan Amma, 54.

    Upacara pembakaran mayat telah bermula semalam dan akan diikuti sehari dengan perarakan suram, ritual keagamaan untuk memberi penghormatan akhir kepada Raja Bhumibol yang juga dikenali sebagai Rama IX.

    Jasad Raja Bhumibol dibawa dari Istana Agung ke kawasan upacara persemadian Sanam Luang malam tadi, manakala upacara sebenar akan dijalankan di Phra Meru Mas di Sanam Luang. Beliau meninggalkan satu monarki terkaya di dunia, manakala majlis pertabalan Raja Vajiralongkorn akan dilaksanakan selepas upacara pengebumian bapanya.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Upacara Persemadian Mayat Raja Bhumibol Bermula Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top