My Blog List

Translate

  • PANAS

    Wednesday 25 October 2017

    Kerjasama Kit Siang - Mahathir Tidak Akan Kekal Lebih Dari PRU 14



    Tahun lalu, tidak ada sesiapa menjangkakan bahawa Pengerusi PPBM, Tun Dr Mahathir Mohamad akhirnya menjalinkan persahabatan semula dengan Penasihat Agung DAP, Lim Kit Siang setelah berdekad-dekad bermusuhan. 

    Bayangkan, pelbagai kata nista dilemparkan Mahathir terhadap Kit Siang dan begitu juga sebaliknya, namun ianya seperti langsung tidak ada apa-apa yang berlaku sebaik sahaja Mahathir lebih cenderung kepada pembangkang. Malah, Lim Kit Siang sendiri merupakan individu yang begitu kuat melobi bagi membenarkan PPBM menjadi parti gabungan di dalam Pakatan Harapan.

    Mungkin ada yang beranggapan, hubungan erat antara Lim Kit Siang dan Mahathir sejak kebelakangan ini akan berkekalan. Namun, jika kita perhatikan gerak politik antara dua orang ahli politik tua ini, setiap satunya mempunyai signifikan dan pengertiannya yang tersendiri dan ada kemungkinan, hubungan mereka tidak akan kekal selepas PRU ke 14.

    Secara amnya, kedua-dua individu ini mempunyai prinsip dan idealogi yang berlainan walaupun mereka berada di dalam 1 kem. Sejak dahulu lagi, Lim Kit Siang menyasarkan untuk menguasai Malaysia menerusi DAP secara tunggal dan keinginannya untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara Republik, sama seperti Singapura, bukan lagi satu rahsia.

    Bayangkan, sejak 1966, Lim Kit Siang tidak pernah sekalipun berundur dari kepimpinan tertinggi DAP dan mereka berjuang secara solo pada setiap Pilihan Raya Umum sehinggalah mereka akhirnya membentuk gabungan pada tahun 2002. Malah, sehingga kini, mereka masih lagi menjadi ketua de facto buat Pakatan Harapan walaupun nama pemimpin mereka "dihilangkan" dari senarai kabinet bayangan Pakatan Harapan.

    Bagi Mahathir pula, pada dasarnya, memang menampakkan Mahathir sebagai Pengerusi Pakatan Harapan. Namun, berapa ramai yang menyedari bahawa PPBM hanya mempunyai 1 kerusi sahaja iaitu di Pagoh, itupun hasil daripada pembelotan penyandangnya, Tan Sri Muhyiddin Yasin. Jika tidak, PPBM hanya berani berbunyi tanpa mempunyai apa-apa kerusi untuk dibanggakan.

    Bagi Mahathir, selain daripada keinginannya untuk menumbangkan UMNO dan Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak, keinginan kuatnya untuk menyaksikan anak kesayangannya, Datuk Seri Mukhriz menjadi Perdana Menteri, tidak mampu untuk disembunyikan. Malah, Mahathir juga sehingga kini langsung tidak pernah menafikan keinginannya itu.

    Melihat kepada dua haluan berbeza antara Lim Kit Siang dan Mahathir ini, sudah pastinyalah kedua-dua individu ini hanya berpegang pada satu prinsip, menang Pilihan Raya. Namun selepas menang, kedua-duanya akan bercakaran dalam menegakkan kemahuan masing-masing sehinggakan rakyat pasti akan menjadi mangsa kepada kerakusan kedua-dua individu ini.

    Tetapi, diantara Lim Kit Siang dan Mahathir, Kit Siang jauh lebih bijak berbanding Mahathir. Sepanjang penggabungan DAP dengan Semangat 46, PKR, PAS, PAN dan PPBM, Lim Kit Siang telah berjaya menundukkan ramai pemimpin Melayu antaranya Datuk Seri Anwar, Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Mat Sabu dan terbaru, Mahathir yang selama ini tidak pernah sekalipun dapat ditundukkan.

    Justeru, Kit Siang kini mempunyai kuda tunggangan baru untuk digunakan bagi memenangi Pilihan Raya Umum ke 14 kelak. Mahathir yang sudah berumur 93 tahun itulah yang diarahkan Kit Siang menganjurkan demo, melakukan hasutan, siri jelajah malah Mahathir jugalah yang dipertanggungjawabkan untuk memecah belahkan kesepakatan orang-orang Melayu.

    Adakah impian untuk menyaksikan hubungan erat Lim Kit Siang dan Mahathir ini kekal berpanjangan? Dari apa yang diperhatikan, sekiranya Mahathir gagal melaksanakan apa yang dimahukan Lim Kit Siang, nasib Mahathir pasti akan menjadi jauh lebih teruk dan ada kemungkinan, Mahathir akan dihumban keluar dari Pakatan Harapan. 
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Kerjasama Kit Siang - Mahathir Tidak Akan Kekal Lebih Dari PRU 14 Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top