My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 27 September 2018

    Adakah Ini Isyarat PPBM Enggan Membantu Anwar Di Port Dickson?



    Tiada angin, tiada ribut, secara tiba-tiba Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Negeri Sembilan diibubarkan serta merta oleh Presiden PPBM, Tan Sri Muhyiddin Yasin. Dalam sidang media beliau petang tadi, beliau memberi alasan, terdapat masalah dalaman di dalam PPBM Negeri Sembilan sehingga Pendaftar Pertubuhan (RoS). meminta beliau membubarkan PPBM negeri ini.

    Ramai yang tertanya-tanya, apa yang sudah berlaku kerana PPBM Negeri Sembilan baru sahaja menerima Pengerusi Perhubungan Negeri yang baru iaitu Tan Sri Rais Yatim? Apakah benar wujud percakaran dalaman sehingga memaksa PPBM pusat membubarkan terus PPBM negeri dan melantik Jawatankuasa baru PPBM Negeri Sembilan?

    Sebenarnya, dalam hal ini, terdapat beberapa keraguan yang boleh dipersoalkan. Tambahan pula, PPBM selaku salah sebuah parti komponen yang membentuk kerajaan hari ini bakal berhadapan dengan satu Pilihan Raya Kecil yang melibatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim, Presiden PKR di Parlimen Port Dickson.

    Dalam hal ini, secara amnya, perseteruan antara Datuk Seri Anwar dengan Pengerusi PPBM yang juga Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, bukan lagi satu rahsia. Malah, dalam beberapa aspek, terdapat beberapa gerakan yang mahu memastikan Datuk Seri Anwar Ibrahim gagal meraih kemenangan di kerusi ini.

    Justeru, apabila sah Datuk Seri Anwar Ibrahim bertanding, besar kemungkinan PPBM yang dipengerusikan oleh Tun Dr Mahathir, enggan membantu secara langsung kelancaran kempen Datuk Seri Anwar Ibrahim di kerusi berkenaan.

    Untuk mengumumkan secara langsung, adalah tidak manis untuk dilakukan. Justeru, pembubaran PPBM dilihat sebagai satu cara halus untuk menghantar isyarat kepada Datuk Seri Anwar bahawa PPBM negeri tidak akan membantu beliau dalam kempen Pilihan Raya Kecil kali ini.

    Bunyinya, mungkin dilihat satu tuduhan yang tidak berasas namun jika diperhatikan, untuk melantik jawatankuasa baru sesebuah parti, ianya memerlukan sekurang-kurangnya sebulan termasuklah pengesahan dari ibu pejabat sesebuah parti dan juga RoS. Dalam tempoh ini, Pilihan Raya Kecil P132 Parlimen Port Dickson telah berlangsung tanpa penglibatan salah sebuah komponen utama Pakatan Harapan.

    Sudah tentunya, Datuk Seri Anwar kehilangan satu jentera penting Pakatan Harapan untuk membolehkannya menumbangkan pencabarnya. Mungkin inilah strategi dan isyarat yang dihantar PPBM untuk menyatakan "perseteruan antara kamu (Datuk Seri Anwar) dengan ketua kami (Tun Dr Mahathir) tidak pernah tamat".

    Mungkin benar PPBM Negeri Sembilan bercakaran antara satu sama lain sehingga mereka begitu bijak menyembunyikan masalah mereka dari diketahui oleh umum. Namun, langkah untuk membubarkan sebuah cawangan negeri parti, bukanlah langkah yang bijak sekiranya benar-benar berlaku pergolakan dalaman.

    Mari kita mengambil contoh beberapa pergolakan dalaman cawangan parti negeri. Lihat sahaja UMNO yang berhadapan pergolakan dalaman di Kedah sewaktu penyngkiran Datuk Seri Mukhriz dari jawatannya selaku Menteri Besar Kedah. Adakah Presiden UMNO pada ketika itu mengumumkan pembubaran terus UMNO Kedah? Sudah tentu tidak.

    Begitu juga pergolakan dalaman yang berlaku di Pulau Pinang sehingga menyaksikan DAP Pulau Pinang terbahagi kepada dua kem iaitu kem Lim Guan Eng dan kem Chow Kon Yeow. Adakah pada ketika itu, Lim Kit Siang selaku Penasihat Agung DAP mengumumkan pembubaran DAP Pulau Pinang?

    Inilah yang menimbulkan 1001 persoalan tentang apa yang berlaku di Negeri Sembilan. Mungkin, ianya benar-benar berlaku pergolakan dalaman namun bagi pemerhati politik bebas, tindakan ini tidak lebih dari sekadar menghantar isyarat jelas bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini benar-benar keseorangan dalam menghadapi Pilihan Raya Kecil P132 Parlimen Port Dickson.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Adakah Ini Isyarat PPBM Enggan Membantu Anwar Di Port Dickson? Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top