My Blog List

Translate

  • PANAS

    Friday 28 September 2018

    #PAU2018 : Hanya Cangkul Dan Tanah Memisahkan Kita



    Malam ini boleh sifatkan sebagai malam permulaan era baru UMNO pasca Pilihan Raya Umum ke 14 yang mana hari ini bermulalah Perhimpunan Agung UMNO kali ke 72 yang menyaksikan Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Utama Muhammad Hssan merasmikan perhimpunan sayap Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO.

    Benar, dalam situasi sebegini, memang sukar untuk menafsirkan perasaan dan jiwa setiap seorang ahli UMNO yang masih meratapi tewasnya UMNO pada PRU yang ke 14 yang lalu. Inilah intipati utama ucapan beliau dalam menafsirkan keadaan semasa UMNO pasca PRU ke 14.

    Dalam ucapan beliau, beliau sekali lagi bagi pihak kepimpinan tertinggi UMNO memohon maaf kerana gagal emempertahankan UMNO dalam menhgekalkan kuasa orang-orang Melayu. Pada masa yang sama, beliau juga menyeru ahli-ahli UMNO untuk menerima dengan hati terbuka tewasnya UMNO setelah 13 kali mengecapi kemenangan.

    Dalam hal ini, ujar beliau, UMNO sebenarnya gagal bergerak mengikut peredaran zaman yang mana hari ini, Malaysia telah bergerak jauh kehadapan namun UMNO masih kekal ditakuk yang lama. Untuk ini, beliau telah mengenal pasti 3 faktor utama kekalahan UMNO. Ketiga-tiga faktor berkenaan adalah;

    1. Kemajuan teknologi hari ini telah melahirkan 1 generasi Melayu yang lebih gemar mencari maklumat alternatif sehingga telah mencampur adukkan antara maklumat yang sahih dengan maklumat yang telah dimanipulasikan.

    2. Modenisasi Malaysia sebenarnya telah menyebabkan bangsa Melayu mula hilang nilai keMelayuan dan menlahirkan generasi yang melupada menidakkan jasa-jasa UMNO sebelum ini.

    3. UMNO gagal mengikut peredaran zaman sehingga menyaksikan UMNO ditolak oleh bangsa sendiri.

    Disamping itu, menurut beliau lagi, bangsa Melayu mula mengalami penyusutan kuasa dan hak milik disebabkan oleh tersebarnya pengaruh wang dalam segenap aspek. Ini yang menjadikan UMNO tenggelam dalam mainan sendiri yang mana akhirnya ahli UMNO hilang nilai perjuangan sebenar parti.

    Pada masa yang sama, keegoan UMNO yang sukar menerima teguran dari anak bangsa sendiri telah menyaksikan anak bangsa Melayu sendiri menolak UMNO. UMNO tidak lagi boleh terlalu sensitif, ego dan enggan menerima teguran sekiranya berhasrat ingin kembali bangkit.

    UMNO perlu meyakinkan bangsa Melayu bahawa hanya UMNO sahajalah parti bangsa Melayu yang kekal komited mempertahankan agama, bangsa dan tanahair. Malah, setiap seorang pemimpin dan ahli UMNO perlu meninggalkan cara UMNO yang lama dan meyakinkan bangsa Melayu, hanya UMNO yang kekal komited memperjuangkan untung nasib kaum Melayu.

    Pada masa yang sama, UMNO perlu melupakan sementara hasrat untuk merampas kuasa pemerintahan. Setiap seorang pemimpin dan ahli UMNO perlu fokus meperkasakan parti terlebih dahulu sebelum memikirkan hasrat untuk memenangi Pilihan Raya Umum ke 15 dan membentuk kerajaan.

    Apa yang perlu difikirkan adalah kemanakah hala tuju UMNO selepas ini. Justeru, beliau menggariskan kenapa UMNO perlu menempuh laluan sukar untuk kembali bangkit dan menawan semula hati bangsa Melayu. Sebab berkenaan adalah;

    1.  Inilah satu-satunya parti yang cukup solid mempertahankan bangsa Melayu. Pakatan Harapan pula, bukanlah satu pakatan yang benar-benar serius mempertahankan survivor bangsa Melayu kerana mereka lebih mementingkan kuasa masing-masing dari memikirkan hal ehwal kaum Melayu itu sendri.

    2. Setiap seorang pemimpin dan hali UMNO perlu mengambil tanggungjawab diatas kegagalan UMNO mengekalkan kuasa kaum Melayu diatas tanahair sendiri.

    3. Tidak ada walau satu parti pun di negara ini yang cukup dominan mempertahankan kaum Melayu.

    4. Tidak ada siapa dapat menafikan hakikat bahawa selama 61 tahun, UMNO telah banyak memberi manfaat, bukan sahaja untuk bangsa Melayu malah kepada semua bangsa yang ada di negara ini.

    5. Paling utama, UMNO begitu menyanjung tinggi amalan demokrasi di negara ini. Untuk itu, UMNO perlu menjadi sebuah parti yang kukuh demi memastikan amalan demokrasi di negara ini kekal utuh.

    Untuk semua ini, dibahu Sayap Wanita, Pemuda dan Puteri UMNOlah terjunjungnya amanah untuk membawa kesemua ahli UMNO menempuh laluan yang sukar ini. Ketiga-tiga sayap ini perlu bekerja dan beroperasi diluar kebiasaan. Paling utama, ketiga-tiga sayap ini perlu membawa UMNO kembali kepada paksi perjuangan asal.

    Untuk ini, beliau telah mengemukakan pelan jangka panjang yang diberi nama Pelan UMNO 2030. Blue print ini perlu di rangka supaya UMNO kembali kepaksi asal perjuangan tulen bangsa Melayu seperti sebelum ini. Malah, UMNO juga perlu ada strategi khusus untuk cuba memenangi Pilihan Raya Umum ke 15.

    Mungkin, ada yang beranggapan, apabila UMNO tewas, maka ramailah yang akan meninggalkan perjuangan parti. Namun katanya, percayalah, hanya cangkul dan tanah sahaja yang dapat memisahkan kita. Cukup dalam maknanya.

    Inilah yang perlu disematkan dihati dan sanubari setiap seorang ahli UMNO. Dalam erti kata yang lain, hanya ajal sahaja yang dapat memisahkan ahli UMNO dengan parti keramat orang Melayu ini.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: #PAU2018 : Hanya Cangkul Dan Tanah Memisahkan Kita Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top