My Blog List

Translate

  • PANAS

    Sunday 30 September 2018

    #PAU2018 : Usah Menitiskan Cuka Pada Luka Yang Dalam




    Pastinya, malam ini adalah malam yang palig ditunggu-tunggu oleh kira-kira 4 ribu perwakilan yang berhimpun di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC). Manakan tidak, malam ini adalah malam di mana kesemua perwakilan yang datang dari seluruh negara mahupun kepada semua ahli-ahli UMNO dapat mendengar sendiri amanat dan hala tuju UMNO dari Presiden UMNO itu sendiri.

    Benar hari ini, UMNO bukan lagi sebuah parti yang menjadi tunjang kepada parti pemerintah. UMNO hari ini sudah mula mahu disingkirkan dari peta politik negara. Namun, atas semangat dan keinginan tinggi ahli UMNO, kesemua ini mampu diredah dan mampu di harungi bersama asalkan semangat UMNO masih kekal membara di hati dan sanubari.

    Membuka ucapan, beliau menzahirkan permohonan maaf untuk kesekian kalinya kepada seluh ahli UMNO dan seluruh anak bangsa Melayu kerana gagal membentuk kerajaan dan sekaligus mempertahankan hak-hak orang Melayu seperti mana yang dilakukan sejak sekian lama.

    Namun beliu bersyukur kerana hari ini, selepas mengalami kekecewaan yang paling teruk sepanjang penubuhan UMNO, UMNO hari diterajui oleh muka-muka baru samada dari kepimpinan parti mahupun para exco-exco ketiga-tiga sayap parti.

    Ianya dilihat seprti satu hikmah besar buat UMNO apabila kebanyakan yang menawarkan diri untuk bertanding bagi setiap jawatan yang ditawarkan semasa Pemilihan Agung UMNO yang lalu, ditandingi oleh majoriti muka baru sehinggakan mencecah angka ribuan orang. Ini satu fenomena baru dalam UMNO yang tidak pernah berlaku.

    Benar, beliau mengakui bahawa, sejak tertubuhnya UMNO dengan deretan Presiden parti, beliau lah satu-satunya Presiden UMNO yang menerajui UMNO selepas UMNO berada di pihak pembangkang. Namun, beliau pantas mengingatkan bahawa, UMNO tidak tewas sepenuhnya.

    Ini kerana, UMNO masih mempunyai 54 kerusi Parlimen dan 150 kerusi DUN yang mana, andai dipecahkan mengikut parti yang bertanding tanpa ada sebarang gabungan, UMNOlah yang mempunyai kerusi yang terbanyak jika dibandingkan dengan PPBM, DAP, PKR, PAN, PAS dan kesemua parti yang ada di dalam Malaysia yang bertanding pada PRU14.

    Perlu diingatkan bahawa sejak negara mengecapi kemerdekaan pada 31 Ogos 1957, UMNO tidak pernah sekalipun mengabaikan kebajikan rakyat tanpa mengira apa pun fahaman agama, politik, dan bangsa. UMNO kekal komited bagi memastikan kemajuan negara dikecapi bersama walaupun secara amnya, UMNO lebih cenderung membela nasib Melayu.

    Namun begitu, memasuki era Pilihan Raya Umum ke 14 yang lalu, UMNO mula menerima asakan dan ancaman dari pelbagai sudut dari musuh-musuh politiknya. Mereka menggunakan apa sahaja cara untuk melemahkan UMNO. Modus operandinya mudah. Menyebarkan pelbagai berita palsu dan separa benar bagi mengalihkan perhatian rakyat dan memupuk kebencian terhadap UMNO.

    Gerakan teratur dan cukup tersusun inilah yang menyebabkan rakyat mula menolak UMNO dan seterusnya menyumbang kepada kekalahan UMNO dan Barisan Nasional pada Pilihan Raya Umum ke 14 yang lalu. Malah, dari gerakan inilah mnjadikan rakyat terutamanya golongan muda melupakan jasa-jasa UMNO dan Barisan Nasional sejak lebih 60 tahun yang lalu.

    Apa yang menyedihkan adalah, sebaik sahaja mereka merampas tampuk pemerintahan, mereka mula mempersoalkan asal usul Melayu. Dalam hal ini, beliau selaku Presiden UMNO dengan tegas menyatakan pendirian menolak sebarang gerakan mempersoalkan asal usul kaum Melayu.

    Bagi UMNO, tindakan biadab ini katanya akan turut mempersoal dan memperlekehkan Raja-Raja Melayu yang selama ini menjadi tunggak buat UMNO sejak 1946. Malah, UMNO turut menyatakan komitmen mempertahankan Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan dan inilah janji dan komitmen berterusan UMNO dalam memertabatkan maruah kaum Melayu di tanahair sendiri.

    Namun begitu, jangan tersalah anggap tentang UMNO. UMNO sejak sekian lama tidak pernah mendiskriminasikan kaum-kaum lain di negara ini. Walaupun asas penubuhan UMNO adalah untuk orang Melayu, namun apabila UMNO bersama-sama rakan parti komponen yang lain membentuk kerajaan, tidak ada satu kaum pun yang terabai di bawah UMNO dan BN.

    Apa yang dinyatakan oleh Presiden UMNO ini adalah, UMNO tidak akan berkompromi dengan asas penubuhan parti namun tidak pernah bermusuhan mahupun mengamalkan rasisme terhadap kaum-kaum lain di Malaysia.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: #PAU2018 : Usah Menitiskan Cuka Pada Luka Yang Dalam Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top