My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 27 September 2018

    Mungkinkah Benar Wujud Ugutan Untuk Melemahkan UMNO?



    Sejak beberapa bulan kebelakangan ini, antara kebimbangan terbesar ahli UMNO hari ini adalah melihat trend pemimpin tertinggi parti keluar dari UMNO. Samada mereka mengisytiharkan diri mereka sebagai Ahli Parlimen Bebas mahupun menyertai parti kerajaan, semua ini memang menimbulkan keresahan di dalam UMNO.

    Nama terakhir yang mengumumkan keluar dari UMNO dan menyertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) adalah Datuk Seri Mustapa Mohamed, seorang yang selama ini dikenali sebagai orang kuat UMNO. Tindakan beliau ini cukup mengejutkan dan menimbulkan begitu banyak tanda tanya. Apa yang sedang berlaku di dalam UMNO hari ini.

    Sebelum ini terdapat desas desus mendakwa, tindakan beberapa orang Ahli Parlimen dari UMNO keluar parti ini disebabkan tidak tahan dengan taktik ugutan yang sedang dilancarkan oleh parti pemerintah dengan menggunakan beberapa agensi seperti SPRM mahupun PDRM. Namun dakwaan ini tidak dapat di buktikan sehingga semalam.

    Semalam merupakan hari hitam buat seorang Ahli Parlimen yang selama ini dikenali sebagai aktivis rakyat.  Beliau yang dimaksudkan adalah Datuk Seri Azeez Rahim, Ahli Majlis Tertinggi UMNO dan merupakan Ahli Parlimen Baling, Kedah.

    Beliau telah ditahan oleh SPRM semasa hadir memberi keterangan terhadap beberapa tuduhan yang dikenakan keatas beliau. Malah, abangnya juga turut ditahan oleh pihak SPRM dan dikatakan bersubahat dengan beliau dalam beberapa kes rasuah dan pecah amanah.

    Benar, sejak sekian lama, UMNO langsung tidak mencampuri sebarang urusan mana-mana pemimpin mahupun ahlinya yang dihadapkan ke mahkamah. Begitu juga dengan kes melibatkan Datuk Seri Azeez ini. Namun, apa yang mengejutkan, kenyataan terbuka beliau ketika mengulas penahanan beliau ini.

    Dalam kenyataan berkenaan beliau berkata, "Jika saya telah keluar dari UMNO minggu lepas, anda tidak akan lihat saya begini (berbaju oren lokap SPRM dan bergari) hari ini." Kenyataan ini dipetik dari http://abuleman.blogspot.com/2018/09/azeez-ditahan-kerana-enggan-keluar-umno.html?m=1INILAH.

    Berikut merupakan kenyataan penuh beliau berdasarkan artikel yang dikeluarkan oleh blog berkenaan.

    Inilah harga yang perlu saya bayar untuk sebuah perjuangan.
    Jika saya telah keluar dari UMNO minggu lepas, anda tidak akan lihat saya begini (berbaju oren lokap SPRM dan bergari) hari ini. 
    Namun walau apa pun dugaan atau rintangan atau ugutan yang datang, hatta ke penjara sekalipun saya tetap tidak akan meninggalkan perjuangan parti keramat UMNO ini. 
    Kirim salam kepada semua rakan-rakan seperjuangan. Insya-Allah saya akan terus teguh bersama UMNO. 
    Azeez Rahim
    Mahkamah Majistret Putrajaya
    26/9/2018

    Kenyataan beliau ini telah menimbulkan semula persoalan, adakah benar agensi-agensi seperti SPRM dan PDRM hari ini telah digunakan oleh kerajaan termasuk Tun Dr Mahathir Mohamad untuk mengugut mana-mana pemimpin UMNO untuk keluar dari parti dan seterusnya melemahkan UMNO dari dalam?

    Benar, tidak dapat dipastikan andaian ini samada benar ataupun tidak. Namun, berdasarkan kepada ucapan yang dilakukan oleh Presiden Pemantau, Datuk Lokman Adam semalam sewaktu beliau memimpin satu himpunan aman di hadapan Pintu 3 Istana Negara semalam, ianya mungkin benar berlaku tanpa rakyat menyedarinya.

    Dalam ucapan beliau semalam, beliau menegaskan, beliau sedih dengan cara Pakatan Harapan hari ini menggunakan pelbagai agensi untuk mengugut mana-mana pemimpin UMNO termasuk menyoal siasat mereka yang disasarkan untuk memastikan mereka keluar dari UMNO.

    Seandainya perkara sebegini berlaku, ingin ditanyakan, di manakah keluhuran perlembagaan yang terkandung di dalam Rukun Negara yang tersemat rapi di hati dan sanubari setiap seorang rakyat Malaysia? Adakah cara politik sebegini hari ini sudah dihalalkan?

    Kes ini juga turut mengimbau semula ingatan kita terhadap deretan kes yang melibatkan Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak dan isteri yang hari ini berhadapan dengan pelbagai tuduhan di bawah AMLA dan Akta SPRM. Sehingga hari ini, belum ada walau sehelaipun kertas pertuduhan dikemukakan walaupun kedua-dua mereka telah dua kali dihadapkan ke mahkamah.

    Apa jenis undang-undang yang sedang diamalkan di negara ini sebaik tampuk pemerintahan bertukar tangan? Seperti yang ditegaskan di atas, tidak ada bukti jelas tentang kedua-dua dakwaan ini. Namun, jika bersandarkan dengan apa yang berlaku hari ini, besaar kemungkinan, kedua-dua dakwaan ini mempunyai asasnya yang tersendiri.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Mungkinkah Benar Wujud Ugutan Untuk Melemahkan UMNO? Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top