My Blog List

Translate

  • PANAS

    Sunday 30 September 2018

    #PAU2018 : Masa Untuk UMNO Bertindak Tegas



    Sejak dari awal penubuhan UMNO, inilah satu-satunya parti yang amat jarang bertindak tegas. Ianya boleh dianggap sebagai lambang kelembutan Melayu yang mana tidak pernah ada mana-mana pemimpin UMNO bertindak diluar kawalan dengan memimpin gerakan rebel yang ganas.

    UMNO lebih senag mengadakan gerakan aman terhadap mana-mana pihak yang cuba mengganggu gugat kedudukan kaum Melayu. Malah, dalam laluan menuntut kemerdekaan negara sekali pun, barisan kepimpinan UMNO pada ketika itu lebih senang mengadakan perbincangan dari menghasut orang-orang Melayu mengangkat senjata menentang penjajah British.

    Namun, jangan ingat UMNO gentar dalam banyak hal. UMNO tidak perlu menunjukkan kekerasan dalam banyak perkara sehinggalah tewasnya UMNO dan Barisan Nasional pada Pilihan Raya Umum ke 14 yang lalu.

    Manakan tidak, sebaik mengalami kekalahan, kesetiaan para pemimpin dan ahli UMNO diuji sepenuhnya. Jika sebelum ini, ujian hanyalah dari mata-mata fitnah lawan UMNO, hari ini UMNO sendiri berada di blok pembangkang yang mana ianya begitu asing buat UMNO sejak 61 tahun yang lalu.

    Secara tiba-tiba, seorang demi seorang pemimpin UMNO meninggalkan parti. Pelbagai alasan diberikan namun bagi ahli UMNO, kelompok ini boleh dikatakan sebagai pengkhianat yang langsung tidak mengenang budi. Selama mereka berada di dalam politik, UMNOlah yang membuka laluan untuk mereka berada di tempat mereka sekarang.

    Inilah yang menyebabkan UMNO akhirnya bertindak di luar kebiasaan. Menerusi ucapan Presiden UMNO semalam, Datuk Seri Dr Ahmad Zahidi mengumumkan akan mengambil tindakan perundangan terhadap mana-mana pemimpin yang memilih keluar dari UMNO samada berdiri sebagai Ahli Parlimen atau DUN bebas mahupun menyertai Pakatan Harapan.

    Tindakan saman, menuntut semula segala kos yang telah dikeluarkan bagi membolehkan mereka menjadi Ahli Parlimen mahupun ADUN dan memintan mereka yang tidak bermaruah ini mengosongkan kerusi yang mereka sandang hari ini adalah satu tindakan yang diluar kebiasaan UMNO namun perlu dilakukan bagi mengajar mereka yang mengkhianati UMNO.

    Malah, para pemimpin tertinggi UMNO, Ahli Parlimen dan ADUN yang masih berada di dalam UMNO turut diminta membuat akujanji akan setia dengan UMNO tanpa mengira apa jua yang datang. Andai mereka mengkhianati akujanji berkenaan, UMNO akan mengambil tindakan yang sama seperti beberapa orang pemimpin yang mengkhianati UMNO sebelum ini.

    Pada masa yang sama, beliau turut menolak sebarang kemungkinan untuk membuka keahlian UMNO kepada kaum-kaum bukan bumiputera kerana ianya jelas tidak selari dengan asas penubuhan UMNO sebelum ini.

    Andai dinilai dari apa yang dilakukan oleh UMNO hari ini, ianya dilihat bukanlah satu langkah yang mengejutkan. Ini kerana, hampir kesemua parti-parti yang lain turut mengamalkan tindakan yang sama. Lihat sahaja PAS yang menggunakan bai'ah, PKR dan Pakatan Harapan yang akan mengenakan denda yang cukup tinggi kepada mereka yang mengkhianati parti.

    Malah, di luar negara turut melakukan perkara yang sama. Justeru, apa yang peliknya dengan tindakan UMNO hari ini? Ianya lebih kepada melindungi parti dari terus dikhianati oleh ahli sendiri. Malah, dalam keadaan UMNO hari ini, parti memerlukan ahli yang benar-benar ikhlas berjuang untuk parti dari ahli yang hanya mengejar keuntungan untuk diri sendiri.

    Benar, politik ini adakalanya cukup menjengkelkan. Namun perlulah diingatkan bahawa, UMNO tidak lagi boleh menerima sebarang pengkhianatan yang merugikan parti. UMNO perlu kembali berdiri dengan gagah demi memastikan survivor bangsa Melayu dan bumiputera kekal terbela disaat ada pihak cuba menegakkan imej Malaysia Malaysian yang sama sekali melanggar nilai tradisi yang kita warisi sejak turun temurun.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: #PAU2018 : Masa Untuk UMNO Bertindak Tegas Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top