My Blog List

Translate

  • PANAS

    Monday 17 September 2018

    Bahana Patukan Ular Belalang



    TIGA pencari asam kelubi di kawasan hutan berhampiran Kampung Bedanga, Mukah, dipatuk berulang kali oleh sekurang-kurangnya dua ular belalang. Hasil pemeriksaan awal mendapati ada kesan patukan dan gigitan pada tubuh mangsa, dengan dua daripada mereka maut di lokasi kejadian akibat bisa reptilia itu. 

    Difahamkan, ular spesis berkenaan kebiasaannya berlingkar di atas pokok bagi melindungi sarangnya yang berada dalam tanah dari sebarang gangguan, termasuk oleh manusia.

    Ketua Polis Daerah Mukah Deputi Superintendan Jimmy Panyau berkata, siasatan awal, pihaknya tidak menolak kemungkinan kesemua mangsa dipatuk dan digigit ular. Beliau berkata, ia berdasarkan kesan kecederaan pada tubuh mereka, selain berpandukan kepada kenyataan direkodkan daripada seorang mangsa yang terselamat.

    “Bagaimanapun, hanya laporan penuh bedah siasat mayat dua mangsa di Hospital Sibu dapat mengesahkan punca kematian mereka. Ia seperti mana prosedur siasatan ditetapkan bagi mengelak timbul sebarang spekulasi,” katanya.

    Dalam kejadian kelmarin, tiga bersahabat dilaporkan hilang ketika keluar mencari asam kelubi atau asam paya di kawasan hutan berhampiran Kampung Bedanga, Mukah sebelum operasi mencari dan menyelamat (SAR) dilancarkan.

    Kesemua mangsa kemudian ditemui bergelimpangan berhampiran sebatang pokok, dengan dua daripadanya sudah meninggal dunia, manakala seorang lagi berada dalam keadaan terlalu lemah.

    Mangsa yang meninggal dunia dikenali sebagai Stanley Saka, 21, dari Rumah Saka, Ulu Tiris Dua, Jalan Selangau-Balingian, Mukah dan Duwat Jabu, 23, dari Rumah Mawar, Tanjung Pedada, Mukah. Mangsa terselamat pula ialah Lawrence Jinal, 40, yang berasal dari Rumah Lincan, Mukah.

    Mengulas lanjut, Jimmy berkata, berkata berdasarkan kesan kecederaan, kesemua mangsa dipercayai diserang lebih daripada dua ular spesis berkenaan. “Dua mangsa yang maut didapati mempunyai satu kesan patukan ular. Terdapat tiga kesan patukan pada tubuh Lawrence, masing-masing di lutut kiri, pergelangan tangan kiri dan sebelah kiri badannya.

    “Lawrence dilaporkan dalam keadaan stabil dan kini diletakkan di bawah pengawasan rapi pasukan perubatan di Hospital Sibu,” katanya.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Bahana Patukan Ular Belalang Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top