My Blog List

Translate

  • PANAS

    Sunday 30 September 2018

    #PAU2018 : BN Akan Dijenamakan Semula



    Sejarah Barisan Nasional dalam sejarah negara cukup panjang. Malah, sejak zaman Perikatan sebelum ditukar kepada Barisan Nasional, gabungan parti ini tidak pernah walau sekalipun mengabaikan hak keperluan rakyat berbilang kaum di negara ini.

    Dianggotai oleh 13 buah parti yang membentuk gabungan, BN mampu mengharungi dengan jayanya 13 kali Pilihan Raya Umum yang mana cubaan kali ke 14 untuk mengekalkan kuasa tampuk pemerintahan, akhinya berjaya dikuburkan oleh Pakatan Harapan, gabungan PPBM, PKR, DAP dan PAN.

    Sebaik sahaja tewasnya Barisan Nasional pada Pilihan Raya Umum ke 14 yang lalu, satu persatu parti yang membentuk gabungan Barisan Nasional sebelum ini, pergi meninggalkan UMNO. Hari ini, selepas 4 bulan berlalu, hanya UMNO, MCA dan MIC sahaja yang masih kekal setia dan sekaligus mengimbau semula pakatan Perikatan yang ditubuhkan semasa Pilihan Raya Umum yang pertama.

    Ini sekaligus menyebabkan ramai dikalangan pemerhati berpendapat, Barisan Nasional hampir berkubur. Malah, keadaan semasa hubungan MCA, MIC dan UMNO yang kerap berselisih pendapat dalam banyak perkara seolah-olah mengesahkan andaian bahawa Barisan Nasional bakal berkubur selama-lamanya.

    Disaat semua pihak mengandaikan Barisan Nasional berkubur, secara tiba-tiba semalam, Presiden UMNO yang juga Pengerusi Barisan Nasional, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mengumumkan satu perkara yang mengejutkan.

    Dalam ucapan beliau semalam semasa Perhimpunan Agung UMNO kali ke72 semalam, beliau mengumumkan Barisan Nasional akan dijenamakan semula tidak lama lagi. Penjenamaan semula ini akan menyaksikan 5 fasa yang akan dimulakan tidak lama lagi. Lima fasa berkenaan adalah;

    1. Mewujudkan parti-parti teras yang dianggotai oleh UMNO, MCA, MIC, MyPPP dan PBRS
    2. Parti-parti gabungan lain yang memahami aspirasi dan idealisme perjuangan yang sama.
    3. Parti politik yang mesra UMNO dan selama ini banyak membantu dan menyokong perjuangan UMNO dan BN
    4. Gabungan badan-badan NGO yang selari dan memahami aspirasi perjuangan yang sama
    5. Individu ahli langsung (direct membership) iaitu pendekatan di mana individu boleh menjadi ahli Barisan Nasional tanpa melalui mana-mana parti politik.

    Langkah ini dilihat sebagai satu pembaharuan yang dilihat perlu dalam menongkah arus semasa politik yang semakin kompleks. Bagi beliau dan UMNO, Barisan Nasional masih kekal relevan dalam perjuangan rakyat Malaysia walaupun ada yang mendakwa, Barisan Nasional sudah ketinggalan zaman.

    Perlu diingatkan bahawa, Barisan Nasional adalah parti teras perjuangan buat seluruh rakyat Malaysia yang mana UMNO adalah tulang belakang bagi parti ini. Suka ataupun tidak, Barisan Nasional masih kekal relevan dan masih mampu untuk menumpahkan seluruh kekuatan bagi membina semula Malaysia yang hari ini sedang cuba dijahanamkan oleh Pakatan Harapan.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: #PAU2018 : BN Akan Dijenamakan Semula Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top