My Blog List

Translate

  • PANAS

    Wednesday 28 March 2018

    Dari Negarawan Kepada Perosak Negara



    Nama Tun Dr Mahathir Mohamad bukanlah satu nama yang asing dalam dunia politik negara. Dia pernah menjadi Presiden UMNO dan Perdana Menteri Malaysia paling lama dalam sejarah dan hakikat ini tidak ada sesiapa pun boleh menafikannya. 

    Malah sepanjang dia menjadi pemimpin utama negara, dia telah berjaya membawa perubahan terhadap ekonomi negara. Dari kebergantungan terhadap hasil tani kepada sebuah negara berasaskan industri dan jentera, tidak ada seorangpun rakyat di negara ini mampu menafikannya.

    Namun begitu, ianya bukan satu tiket untuknya melakukan apa sahaja mengikut kemahuan hatinya. Jika dahulu, semasa dia menjadi Perdana Menteri, dia mempunyai kuasa penuh untuk menentukan apa yang dia suka dan mahukan. Hari ini, ceritanya sudah berlainan sama sekali.

    Dahulu, kita mengangkat Mahathir sebagai seorang negarawan ulung namun hari ini, dia tidak lebih dari sekadar seorang pengkhianat kepada bangsa dan juga negara. Ini bukan satu tuduhan liar semata-mata kerana sejak 2014, sewaktu diawal kembalinya dia kedalam kancah politik, dia lebih senang menyebarkan fitnah dari menentang fitnah itu sendiri.

    Siapa sangka, seorang yang pernah mengungkapkan rasa cintanya terhadap Bangsa Melayu dan negara, hari ini lebih senang untuk melihat Bangsa Melayu berpecah belah. Malah, dia tidak teragak-agak menjaja imej buruk negara menerusi siri fitnah yang dibawanya ke serata tempat yang dia kunjungi.

    Ini bukan satu cerita retorik mahupun bersandarkan kepada politik semata-mata. Seandainya Mahathir memilih untuk menjadi Tun Abdullah Ahmad Badawi yang beliau singkirkan satu ketika dahulu, mungkin dia akan tetap dijulang dan dikenang sebagai Bapa Permodenan Malaysia.

    Mungkin, harta dan kuasa mampu merubah seseorang dan inilah yang berlaku terhadap Mahathir. Dia sehingga kini gagal untuk menafikan sebarang pertuduhan penyelewengan besar-besaran yang telah dilakukannya terhadap Perwaja Steel, MAS, BMF, Forex, Proton dan banyak lagi entiti milik kerajaan.

    Malah, dia sendiri enggan mengulas kekayaan yang dimiliki oleh diri dan kesemua anak dan cucunya. Apa yang beliau suka adalah menyerang dan menyebarkan fitnah terhadap kerajaan dan Datuk Seri Mohd Najib yang pernah menjadi anak didiknya, hanya semata-mata mahu memuaskan nafsu politik dan kebendaan.

    Dahulu, dia mungkin dianggap dan disanjung sebagai Negarawan Ulung. Hari ini, dia tidak lebih dari sekadar seorang tua yang terlalu mengejar kedudukan, kuasa dan harta sehingga sudah tidak mempedulikan nasib bangsa dan negara yang pernah dia perintah selama 22 tahun.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Dari Negarawan Kepada Perosak Negara Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top