My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 29 March 2018

    'Datin' Kejam Dipenjara 8 Tahun



    Padah menimpa seorang suri rumah apabila dijatuhi hukuman penjara lapan tahun bermula hari ini di Mahkamah Tinggi di sini sebentar tadi atas tuduhan menyebabkan kecederaan parah kepada pembantu rumahnya, dua tahun lalu. 

    Pesuruhjaya Kehakiman, Datuk Seri Tun Abd. Majid Tun Hamzah memerintahkan hukuman tersebut selepas membenarkan permohonan semakan terhadap hukuman yang difailkan oleh pihak pendakwaan.

    Perintah hukuman terhadap Datin Rozita Mohamad Ali, 44, itu seterusnya mengetepikan hukuman ditetapkan Hakim Mohammed Mokhzani Mokhtar iaitu bon berkelakuan baik selama lima tahun dan membayar jaminan RM20,000 dengan seorang penjamin di bawah Seksyen 294 Kanun Tatacara Jenayah selepas Rozita menukar pengakuan bersalah terhadap pertuduhan pilihan di Mahkamah Sesyen Petaling Petaling Jaya, 15 Mac lalu. Permohonan stay of execution ditolak.

    Mengikut pertuduhan pilihan, Rozita didakwa dengan sengaja menyebabkan kecederaan parah terhadap Suyanti Sutrinso, 19, dengan menggunakan sebilah pisau berhulu biru, sebatang pengelap lantai, sekaki payung, sebatang rod besi berwarna biru, sebatang alat mainan kucing dan penyangkut baju berwarna putih yang digunakan sebagai senjata untuk menyerang.

    Perbuatan itu didakwa dilakukan di sebuah rumah di Jalan PJU 7/30, Mutiara Damansara dekat sini antara pukul 7 pagi dan 12 tengah hari, 21 Jun 2016. Dia didakwa mengikut Seksyen 326 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda jika sabit kesalahan.

    Pertuduhan asal bagi kes ini adalah cubaan membunuh Suyanti yang boleh didakwa mengikut Seksyen 307 Kanun Keseksaan dengan memperuntukkan hukuman penjara maksimum selama 20 tahun jika sabit kesalahan.

    Terdahulu, Pendakwaan diketuai Timbalan Pendakwa Raya, Muhamad Iskandar Ahmad dalam prosiding itu berhujah, kes tersebut melibatkan kepentingan awam selain melibatkan hubungan dua hala Malaysia dan Indonesia.

    "Indonesia negara sumber membekalkan tenaga asing (pembantu rumah) dengan kejadian malang ini sering berlaku. "Banyak media Indonesia melaporkan dan ini boleh merenggangkan hubungan dua hala antara dua negara," jelasnya.

    Pada prosiding berlangsung hampir 2 jam bermula pukul 9.05 pagi, Rozita diwakili Mohamad Hanif Khatri Abdulla, Datuk Rosal Azimin, Yazer Azad dan Luqman Mazlan.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: 'Datin' Kejam Dipenjara 8 Tahun Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top