My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 29 March 2018

    PUBG Mobile Kegilaan Ramai



    Kalau dulu orang muda gilakan Clash of Clans, lain pula kini apabila permainan tembak-menembak paling popular di PC, PlayerUnknown’s Battlegrounds akhirnya dilancarkan secara rasmi di peranti pintar. 

    Dibangunkan oleh pembangun dari China, Tencent, ‘game’ bernama PUBG Mobile itu bukan saja lancar tapi juga menggunakan elemen yang sama di PC. Ia berjaya memasukkan semua ciri di PC dalam skrin sentuh.

    Konsep permainan

    100 pemain dari platform Android dan iOS diterbangkan ke pulau terbiar. Anda kemudian terjun bersama 99 pemain lain dari kapal terbang dan mendarat di kawasan berbeza untuk mengumpul kelengkapan baru dan mencari senjata api bagi mempertahankan diri.

    Ada juga ciri yang dibawa masuk seperti menaiki kenderaan dan membaling bom ke arah musuh. Pengalaman pertama kali mendarat di Pulau Erangel ternyata seronok kerana di telefon pintar, visualnya boleh dipuji.

    Walaupun di telefon pintar terdapat satu peta saja, prestasinya hampir sama di PC kerana butirannya dihasilkan dengan teliti dan ‘framerate’ lebih stabil.  Walaupun ia mungkin tak mempunyai sokongan bermain merentasi platform (crossplay), ia bermaksud tiada bahaya dan kelebihan berdepan pemain yang memiliki kawalan lebih baik.

    Bagaimanapun, PUBG Mobile masih berada dalam genre ‘mobile shooter’ jadi sokongan fungsi sentuhan di skrin bukanlah yang terbaik sekarang. Di Malaysia, belum ada aksesori yang menyokong sesi permainan penembakan tunggal di telefon pintar. Kalau ada pun, ia mungkin tak dijual melalui pengedar rasmi.

    Butang kawalan yang mudah 

    Dari segi kawalannya, anda bergerak menggunakan butang kawalan dan boleh menukar sudut kamera dengan menghalakan jari hingga ke hujung skrin. Lebih mesra pengguna, terdapat butang di skrin untuk membuka beg sandang, membongkok dan juga melompat.

    Tembakan juga mudah dilakukan tapi jika ada musuh tiba-tiba muncul dari belakang, mungkin agak sukar untuk mengalih sudut kamera dan membidik menerusi skop dalam masa dua saat sebelum anda ditembak. Agak mengecewakan juga apabila butang tembakan sangat dekat dengan kawasan jari anda bergerak.

    Sebagai contoh, anda mungkin melepaskan tembakan tanpa sengaja dan ia membuatkan musuh mengenal pasti lokasi sebenar. Ia juga sukar jika anda ingin mengambil barangan lain seperti ‘item’ penyembuhan.

    Perbezaan di PC dan peranti pintar

    Pengalaman bermain PUBG Mobile sangat berbeza berbanding di PC dan konsol. Anda perlu meluangkan masa menyorok di belakang pokok, berlari ke dalam rumah tanpa dijejaki. Tapi di peranti pintar, anda mungkin akan jadi lebih berani kerana rata-rata pemain mempunyai kesukaran untuk membidik dengan tepat.

    Masih belum pasti jika ini disebabkan pemain berlawan dengan ‘bot’ ataupun kerana terdapat pemain yang tidak biasa dengan genre ini sekali gus menyenangkan anda menjuarai setiap perlawanan. Tencent juga memberi kemudahan kepada pemain.

    Apabila anda bergerak ke arah senapang, ia akan dilengkapkan secara automatik dan juga beberapa barangan lain yang belum lagi dilengkapi seperti baju dan peluru. Memandangkan ia permainan di telefon pintar, pastinya anda menyangkakan anda elemen ‘bayar untuk menang’.

    Tapi setakat ini tiada barangan yang memberikan kelebihan kepada pemain dalam perlawanan. Iklan juga jarang dimainkan dalam permainan.

    Kesimpulan

    Anda boleh sambungkan akaun ke Facebook untuk mencari lebih ramai rakan dengan cepat. Selain itu terdapat ganjaran harian apabila anda log masuk ke dalam permainan. Walaupun tidak boleh menandingi versi di PC yang lebih lengkap, PUBG Mobile memberi akses kepada sesiapa saja yang tidak mampu membeli PC di rumah untuk bermain di mana saja tanpa mengira waktu dan tempat.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: PUBG Mobile Kegilaan Ramai Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top