My Blog List

Translate

  • PANAS

    Wednesday 28 March 2018

    Mudahnya Menabur Janji, Tetapi...



    Di dalam politik hari ini, antara elemen yang seringkali akan kita dengar terutamanya sebelum sesuatu pilihan raya berlangsung adalah perkataan janji. Kebanyakan janji ini ditabur oleh mereka yang begitu terdesak untuk menjadi calon ataupun cuba melobi diri mereka untuk diangkat menjadi calon.

    Apa yang berlaku selepas sesuatu pilihan raya adalah, akan kedengaran rungutan daripada rakyat yang merasakan diri mereka seolah-olah tertipu dengan deretan janji yang secara selorohnya dianggap menjanjikan bulan dan bintang kepada rakyat.

    Inilah yang berlaku di Parlimen Cameron Highlands hari ini. Benar, antara elemen yang mampu mempopularkan seseorang yang menganggap dirinya sebagai calon adalah kepelbagaian janji. Persoalannya, mampukah deretan janji peruntukan, pembangunan infrastruktur dan sebagainya dilaksanakan selepas berjaya mejadi Wakil Rakyat?

    Mengimbau semula sewaktu tempoh berkempen Datuk Seri G Palanivel di kerusi ini yang menjanjikan begitu banyak perkara sehingga membolehkan beliau berjaya menjadi Ahli Parlimen bagi kerusi ini. Namun, sebaik timbul masalah dalaman MIC yang menyaksikan beliau disingkirkan, segala janjinya terbantut begitu sahaja.

    Lebih memburukkan keadaan, sejak 2015 sehingga kini, beliau gagal melaksanakan apa yang telah beliau janjikan kepada lebih 31 ribu pengundi di kerusi ini. Sehinggalah beberapa bulan kebelakangan ini, MIC muncul semula dengan membawa janji-janji baru seandainya mereka dipilih untuk mempertahankan kerusi ini.

    Persoalannya, mampukah kesemua janji ini ditepati selepas mereka memperoleh kuasa kelak? Mungkinkah, para pengundi dan rakyat di Cameron Highlands akan terpedaya dengan janji-janji manis ini buat kesekian kalinya?

    Mari kita buka skopyang lebih luas kepada seorang lagi calon yang hangat dikaitkan dengan kerusi panas ini. Beliau yang dimaksudkan adalah Presiden MyPPP, Tan Sri M Kayveas, seorang anak jati kelahiran Cameron Highlands itu sendiri.

    Sebaik sahaja Datuk Seri G Palanivel disingkirkan dari MIC, beliau hadir tepat pada masanya untuk meneruskan segala janji yang pernah ditabur oleh Datuk Seri G Palanivel sebelum ini. Sejak 2015, beliau hanya menumpukan pembangunan dan program yang boleh mendekatkan rakyat dengan Barisan Nasional.

    Malah, sepanjang lebih 600 program yang dianjurkan olehnya dan MyPPP itu sendiri, beliau lebih senang untuk terus melaksakan semua projek yang boleh memberi manfaat kepada rakyat. Beliau tidak menabur sebarang janji tetapi beliau lebih senang untuk terus melaksanakannya tanpa perlu menjual janji.

    Lihat sahaja bagaimana majoriti program yang beliau hadiri, beliau terus menyalurkan sumbangan kepada mereka yang memerlukan. Paling diingati adalah bagaimana beliau memastikan pembinaan jalan yang menghubungkan penduduk di Perkampungan Orang Asal Kampung Lemoi dilaksanakan dalam tempoh lebih setahuntanpa perlu menjanjikan bulan dan bintang buat warga perkampungan berkenaan.

    Bagi beliau, janji adalah sesuatu yang perlu ditepati dan paling utama, melaksanakan sesuatu yang memberi faedah kepada rakyat tanpa perlu menjual janji adalah satu perkara yang lebih baik. Justeru, timbul persoalan, perlukah menjual janji kepada rakyat sedangkan mereka sendiri tidak pasti mampu untuk ditunaikan?

    Benar, tidak kira MyPPP mahupun MIC, kedua-dua parti ini adalah parti komponen utama Barisan Nasional. Namun perlu diingat, sebarang janji yang dimungkiri dibimbangi akan merosakkan nama Barisan Nasional itu sendiri dan akan menjadi sesuatu yang amat sukar untuk mana-mana pihak meraih semula kepercayaan dari rakyat.

    Usah terikut-ikut dengan rentak pembangkang terutamanya DAP yang hanya tahu menabur janji tetapi sukar untuk dipenuhi. Lebih baik memberi kepercayaan kepada MyPPP yang lebih mengutamakan kerja daripada sibuk menjaja janji yang mereka sendiri sedar, akan menjerat mereka satu hari nanti.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Mudahnya Menabur Janji, Tetapi... Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top