My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 8 March 2018

    Robert Kuok Kekal Individu Terkaya Malaysia



    ROBERT Kuok disenaraikan sebagai individu ke-96 paling kaya di dunia berdasarkan senarai Hartawan 2018 Forbes, sekali gus mengekalkan kedudukan sebagai individu terkaya di Malaysia untuk tahun ke-13 secara berturut-turut. 

    Hartawan, 94, itu bergiat aktif dalam perniagaan utama dalam sektor minyak sawit, perkapalan dan hartanah, memiliki kekayaan bernilai AS$14.8 bilion (RM57.7 bilion). Kuok adalah pemilik kepada Kuok Group, kumpulan yang memiliki kepentingan dalam hotel, hartanah dan komoditi. Beliau juga mengasaskan Hotel Shangri-La di Singapura pada 1971.

    Jutawan telekomunikasi Ananda Krishnan yang mempunyai pegangan di dalam syarikat telekomunikasi, Maxis Bhd, firma media Astro Malaysia Holdings dan penyedia perkhidmatan lapangan minyak Bumi Armada Bhd berada di tempat kedua dengan kekayaan mencecah AS$7.2 bilion (RM28.1 bilion).

    Melengkapkan senarai tiga individu paling kaya di Malaysia adalah pengasas bersama Hong Leong Group Tan Sri Quek Leng Chan dengan nilai kekayaan juga berjumlah AS$7.2 bilion. Sementara itu, Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary pula kekal hartawan Bumiputera terkaya di negara ini dengan nilai kekayaan berjumlah AS$1.9 bilion (RM7.41 bilion).

    Jutawan yang mengumpulkan kekayaannya menerusi kepentingan dalam konglomerat MMC Corp Bhd dan DRB-HICOM Bhd itu, berada di tempat ke-11 dalam senarai hartawan paling kaya di Malaysia dan ke-1,284 di dunia.

    Secara keseluruhan, seramai 14 hartawan dari Malaysia menduduki senarai Hartawan 2018 Forbes. Dalam senarai terbaru dikeluarkan majalah Forbes, pengasas syarikat Amazon Jeff Bezos muncul individu paling kaya di dunia, mengatasi pengasas Microsoft Bill Gates dengan nilai kekayaan AS$112 bilion (RM437 bilion).

    Bezos juga muncul individu pertama di dunia yang kekayaannya berjaya mencecah paras AS$100 bilion. Sementara itu, Gates yang kini di kedudukan kedua mempunyai nilai kekayaan sebanyak AS$90 bilion (RM351 bilion), diikuti pelabur terkenal, Warren Buffett (AS$84 bilion).

    Pengasas Facebook, Mark Zuckerbeg, 33, menjadi manusia kelima terkaya dunia dengan kekayaan bernilai AS$71 bilion serta orang paling muda tersenarai dalam senarai Forbes itu. Forbes menyenaraikan seramai 2,208 hartawan dari 72 negara pada tahun ini. Amerika Syarikat mendahului jumlah senarai dengan memiliki 585 hartawan diikuti China seramai 373 orang.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Robert Kuok Kekal Individu Terkaya Malaysia Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top