My Blog List

Translate

  • PANAS

    Monday 26 February 2018

    Inilah Hasil Belaan Mahathir Selama 22 Tahun



    Samada suka ataupun tidak, samada Mahathir mahu menafikan atau mengiyakan, selama 22 tahun Mahathir berkuasa di negara ini, dia telah "membela" begitu ramai kroni-kroninya yang boleh dikatakan menyapu bersih segala projek dari kerajaan. Hasil daripada inilah, mereka membina kekayaan dan hari ini, mereka tergolong dalam kelompok bilionair.

    Selama beberapa dekad, seandainya kita menalaah sebentar Majalah Forbes, kita akan dapati, tidak banyak perubahan berlaku di dalam senarai orang terkaya di Malaysia. Kelompok "istimewa belaan Mahathr ini masih di kuasai oleh Tan Sri Robert Kuok yang sebelum ini dikenali sebagai Raja Gula Malaysia.

    Namun begitu, sejak Mahathir memilih untuk kembali kekancah politik dengan menyertai Pakatan Harapan, para kroninya ini dikhabarkan membantu Mahathir dalam menggerakkan cara politiknya. Lihat sahaja salah seorang kroni rapatnya, Tan Sri Vincent Tan yang dilihat tidak lokek untuk memberi kebenaran untuk Mahathir menggunakan pesawat peribadinya untuk kemana sahaja yang Mahathir mahu.

    Terbaru, orang terkaya di Malaysia, Tan Sri Robert Kuok dilaporkan berhasrrat untuk melihat Malaysia ini ditadbir oleh kaum lain terutamanya kaum Cina. Katanya, untuk membolehkan keadaan itu berlaku, rakyat wajar memberi peluang kepada DAP untuk mentadbir selepas Pilihan Raya Umum ke 14 yang akan datang.

    Agak menarik untuk diperkatakan kerana selama ini, beliau langsung tidak pernah mencampuri urusan poltik tanahair. Beliau yang lebih banyak menghabiskan usianya tinggal di Hong Kong lebih senang menyendiri tanpa pernah walau sekalipun cuba mencampuri urusan negara samada di pihak kerajaan mahupun pembangkang.

    Namun disaat negara sedang bersiap sedia bagi menghadapi bapa segala Pilihan Raya yang dijangka bakal berlangsung kurang dari 100 hari sahaja lagi, dengan hubungan rapat Mahathir dan DAP berada pada tahap terbaik, beliau secara tiba-tiba muncul dengan mengeluarkan kenyataan demikian yang cukup mengejutkan ramai pihak.

    Sekilas pandang, apa yang dilakukan oleh Robert ini menampakkan, Mahathir sudah mula menggerakkan pelan yang seterusnya dalam usaha menumbangkan kerajaan. Mungkin, pada ketika inilah, Mahathir amat memerlukan sokongan dari para kroninya yang telah menjadi bilionair untuk membantunya merampas Putrajaya dari tangan Barisan Nasional.

    Pastinya, Mahathir amat memerlukan orang-orangnya kembali berada disisinya pada ketika semua pihak sedang berhadapan dengan detik getir tidak lama lagi. Mungkin inilah yang cuba dilakukan Mahathir sehinggakan dia terpaksa mengheret Tan Sri Robert Kuok kedalam kancah politik tanahair.

    * Artikel ini diterbitkan pada 26 Februari 2018
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Inilah Hasil Belaan Mahathir Selama 22 Tahun Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top