My Blog List

Translate

  • PANAS

    Wednesday 21 February 2018

    Jangan Terlalu Pentingkan Diri Sendiri


    Setiap kali tiba musim perayaan, antara agensi yang sibuk bagi memastikan keselamatan para pengguna pengangkutan awam darat adalah Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat Malaysia (SPAD).

    Agensi ini pastinya kan menghantar pasukan khas untuk menjalankan operasi bagi memeriksa bas-bas ekspres dan pengangkutan awam darat yang lain bagi memastikan kesemua pengangkutan awam ini mengikut peraturan yang ditetapkan.

    Namun begitu, masih ada segelintir pemandu bas ekspres sengaja melenggah-lenggahkan masa hanya untuk mengelak bas mereka di periksa. Sebagai contoh, lebih 300 pengguna bas ekspres terkandas selama beberapa jam pada 15 Februari lalu apabila bas yang ingin mereka naiki tidak muncul di Hentian Duta seperti dijadualkan.

    Kejadian ini dipercayai berpunca daripada sikap segelintir pemandu bas yang cuba mengelak daripada di periksa oleh penguatkuasa SPAD kerana mungkin tidak memiliki Lesen Perubahan Sementara (LPS) atau kesalahan lain.

    Seandainya sikap sebegini masih kekal diamalkan oleh segelintir pemandu, apa yang dikhuatiri, ada kemungkinan keadaan bas itu sendiri boleh membahayakan nyawa penumpang. Paling merisaukan adalah, mereka ini tidak memiliki Lesen Perubahan Sementara yang mana ianya boleh mengakibatkan para penumpang tidak dilindungi sepenuhnya.

    Apa yang diharapkan oleh SPAD sepanjang perlaksanaan Ops Serkap yang akan berakhir pada 25 Februari ini, para pemandu dan pengendali bas ekspres tidak perlu gentar untuk berhadapan dengan pemeriksaan pasukan penguatkuasa SPAD jika mereka tidak melakukan sebarang kesalahan.

    Mereka harus sedar, mereka bertanggungjawab sepenuhnya terhadap nyawa dan keselamatan penumpang yang menggunakan perkhidmatan mereka. Tidak perlu terlalu mementingkan diri dan hanya mengejar keuntungan sedangkan nyawa dan keselamatan penumpang yang menggunakan perkhidmatan mereka berada dalam keeadaan bahaya.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Jangan Terlalu Pentingkan Diri Sendiri Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top