My Blog List

Translate

  • PANAS

    Tuesday 27 February 2018

    Pembunuh Pun Boleh Bagi Alasan Tidak Ingat!



    PEMBUNUH memohon dikecualikan daripada hukuman mati kerana tidak mampu ingat kesalahan dilakukannya akibat angin ahmar yang menghapuskan semua memori. 

    Vernon Madison, 67, dari Alabama sepatutnya dilaksanakan hukuman mati bulan lalu, kerana menembak mati anggota polis pada 1985 sebelum ditangguhkan untuk membolehkan permohonan ini difailkan.

    Susulan itu, Mahkamah Agung bersetuju mendengar permohonannya untuk dikecualikan daripada hukuman mati. Madison mengalami beberapa strok yang mengakibatkan demensia serta hilang ingatan.

    Dia juga kini kurang upaya penglihatan, tidak dapat berjalan tanpa sokongan dan mengalami kesukaran bercakap. Alabama memfailkan rayuan kepada Mahkamah Agung supaya Madison tidak dikenakan hukuman mati kerana hilang ingatan sehingga tidak dapat mengaitkan perbuatannya dengan hukuman yang bakal dikenakan.

    November lalu, mahkamah memutuskan hukuman boleh dilaksanakan kerana tiada kes dulu yang menunjukkan banduan tidak patut dihukum mati atas alasan itu, sebelum mengarahkan pelaksanaannya ditangguhkan untuk sekali lagi meneliti kes berkenaan.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Pembunuh Pun Boleh Bagi Alasan Tidak Ingat! Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top