My Blog List

Translate

  • PANAS

    Monday 26 February 2018

    Perlu Ada Kesedaran Antara Koc Biasa Dan Wanita



    Beberapa tahun sebelum ini, terdapat usaha yang digerakkan oleh Keretapi Tanah Melayu (KTMB) dan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat Malaysia (SPAD) untuk mengasingkan penumpang mengikut jantina. Maka terhasillah dua ke tiga gerabak khas untuk kaum wanita bagi perkhidmatan Komuter di sekitar Lembah Klang.

    Usaha ini memang mendapat sambutan menggalakkan kerana di koc ini, memang dikhaskan untuk kaum wanita dengan kaum lelaki pula perlu berada di luar koc wanita. Ini secara tidak langsung dapa tmengelakkan dari sebarang gangguan seksual ataupun keadaan yang kurang menyenangkan bagi pengguna perkhidmatan sistem komuter ini.

    Namun begitu, lama-kelamaan, usaha ini nampaknya kian di lupakan dengan kaum lelai juga kini dilihat membanjiri koc yang disediakan khas untuk kaum wanita. Keadaan ini bertambah parah apabila tiba waktu puncak yang mana penumpang berpusu-pusu menaiki tren ini tanpa mempedulikan samada koc khas untuk wanita mahupun koc biasa.

    Lebih memburukkan keadaan, bukan setakat kaum lelaki sahaja yang membanjir koc wanita malah, kaum wanita sendiri juga sudah seperti tidak mengendahkan koc yang dikhaskan untuk mereka. Justeru, keadaan ini menyaksikan apa yang sebelum ini cuba di asingkan oleh KTMB dan SPAD, nampaknya seperti menemui kegagalan.

    Menyedari akan hakikat ini, KTMB dan SPAD kini dalam perangcangan untuk menghidupkan semula pengasingan mengikut jantina ini kepada orang ramai. Paling utama, kedua-dua agensi ini cuba untuk meningkatkan kesedaran orang ramai untuk patuh dan akur kepada pengasingan koc ini.

    Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh KTM, usaha menangani isu pencerobohan koc wanita melalui usaha mendidik dan memberi kesedaran kepada orang ramai mengenai etika penggunaan koc berkenaan dimulakan sejak Khamis lalu melibatkan polis bantuan KTMB dengan SPAD.

    Apa yang diharapkan, menerusi usaha dan penguatkuasaan yang digerakkan ini dapat mendidik orang ramai untuk patuh dan akur kepada penyediaan koc berkenaan.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Perlu Ada Kesedaran Antara Koc Biasa Dan Wanita Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top