My Blog List

Translate

  • PANAS

    Tuesday 27 February 2018

    Jangan Terlalu Utamakan Kepentingan Politik Wahai Kerajaan Selangor



    Sekitar November 2016, kerajaan Malaysia menerusi Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak telah berjaya membawa satu lagi projek mega dengan kerjasama kerajaan China bagi membina East Cost Railway Link yang akan menghubungkan Pelabuhan Klang di Selangor sehingga Tumpat di Kelantan yang dianggarkan bernilai RM 144 bilion.

    Pengumuman pembinaan ini nyata cukup melegakan warga pantai Timur kerana selain daripada pembinaan Lebuhraya Pantai Timur, projek ECRL ini akan memangkinkan pertumbuhan ekonomi di sepanjang laluannya. Malah, ianya sekaligus mempercepatkan perjalanan dari Kelantan ke ibu kota berbanding menggunakan keretapi mel biasa.

    Namun di saat ramai pihak menyambut baik usaha yang digerakkan kerajaan ini, siapa sangka pembinaan ECRL ini mungkin akan terjejas disebabkan keegoan kerajaan Selangor yang masih belum memberi kelulusan terhadap pembinaan projek berkenaan di Selangor.

    Memetik laporan dari Utusan Malaysia hari ini, Ketua Pembinaan Infrastruktur Malaysia Rail Link Sdn. Bhd. (MRL), Noor Azlan Salleh berkata, sehingga kini kerajaan negeri itu masih belum meluluskan permohonan tanah yang telah dipohon oleh pihaknya.

    Keadaan ini menyaksikan pihaknya hanya memberi tumpuan terhadap pembinaan di Kelantan, Terengganu dan Pahang yang mana pembinaan bagi sektor di negeri Selangor akan tertangguh selagi mana kerajaan negeri masih enggan memberikan kelulusan untuk melaksanakan pembinaan di sepanjang laluan di negeri Selangor.

    Apa yang disesalkan adalah, projek ini adalah projek kepada rakyat daripada kerajaan pusat dan ianya kelihatan seperti kerajaan Selangor sengaja melenggah-lenggahkan keputusan kelulusan berkenaan. Adakah ianya melibatkan pergeseran politik sehingga memaksa sektor di negeri Selangor tertangguh pembinaannya?

    Apa yang diharapkan adalah, segala polemik penangguhan disebabkan kegagalan pihak kerajaan negeri memberi kelulusan pembinaan ini dapat dihentikan segera. Usah disebabkan kedegilan sebuah kerajaan negeri, segala usaha yang diamanahkan kepada Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat Malaysia (SPAD) dari kerajaan pusat, tertangguh dan sekaligus menyusahkan rakyat.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Jangan Terlalu Utamakan Kepentingan Politik Wahai Kerajaan Selangor Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top