My Blog List

Translate

  • PANAS

    Monday 26 February 2018

    Bilik Kebal Hari Kiamat Akan Dinaiktaraf



    Norway me­rancang membelanjakan AS$13 juta (RM50.9 juta) untuk menaik taraf bank biji benih ‘hari kiamat’ yang dibina 10 tahun lalu di sebuah pulau di Lautan Artik bagi melindungi bekalan makanan sedunia, kata kerajaan baru-baru ini. 

    Bilik Kebal Biji Benih Global Svalbard itu menjadi tempat simpanan beku semula jadi bagi menyokong 1,750 bank serupa di seluruh dunia sekiranya malapetaka besar seperti perang nuklear berlaku.

    Rancangan naik taraf itu meliputi pembinaan sebuah terowong konkrit baharu di samping sebuah bangunan perkhidmatan untuk menempatkan janakuasa kecemasan, beberapa unit peti sejuk beku dan peralatan pemanasan lain, kata Kementerian Pertanian Norway dalam satu kenyataan.

    Pada tahun 2015, pasukan penyelidik melakukan pengambilan keluar pertama dari bilik kebal Svalbard. Ia berikutan perang saudara di Syria mengakibatkan sebuah bank biji benih dekat bandar Aleppo me­ngalami kerosakan. Semua biji benih itu ditanam semula dan didepositkan ke dalam bilik kebal Svalbard pada tahun lalu.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Bilik Kebal Hari Kiamat Akan Dinaiktaraf Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top