My Blog List

Translate

  • PANAS

    Tuesday 27 February 2018

    Prihatin Keperluan Orang Kerdil



    Mahu merealisasikan impian golongan kurang berkemampuan menjejak kaki ke Tanah Suci Makkah menggerakkan Kengkawan Project melancarkan kempen #BantulahAku. Menerusi kempen berkenaan komuniti badan sukarelawan itu menyasarkan sekurang-kurangnya 10 jemaah terdiri daripada orang kerdil berpeluang menjalani ibadat umrah pada Oktober nanti. 

    Menurut wakil Kengkawan Project Jojie Hussein, pada mulanya kempen itu bermula dengan program kesedaran mengenai keperluan serta kemudahan bagi orang kerdil di masjid menerusi lagu kempen Bantulah Aku hasil gubahan Erwan Muhibbin yang juga sukarelawan Kengkawan Project.

    “Ketika itu rakan daripada Pertubuhan Kebangsaan Orang Kerdil Malaysia (PKOM) tampil sebagai pelakon dalam klip video Bantulah Aku gubahan rakan kami untuk kempen mengenai kemudahan buat golongan berkenaan di masjid dan sebagainya.

    “Sebenarnya masyarakat umum sering lupa keperluan golongan ini termasuk kemudahan seperti tempat wuduk dan tangga yang ada kalanya tidak sepadan untuk mereka. Jadi di sini kami mahu kongsi mengenai realiti dihadapi orang kerdil.

    “Dari situlah timbulnya idea mengembangkan kempen untuk membawa sebahagian ahli komuniti ini merasai peluang melakukan ibadat umrah pula. Kami menyasarkan membawa 10 jemaah dan kosnya sekitar RM50,000. Jadi kami melakukan pelbagai program bagi tujuan pengumpulan dana termasuk jualan amal, menyertai bazar dan perlawanan futsal.

    “Ketika ini jumlah terkumpul ialah RM25,000 dan kami masih di pertengahan perjalanan. Kami sentiasa beristiqamah dan positif jumlah itu dapat dikumpulkan sebelum tempoh berangkat,” katanya.
    Sementara itu Pengasas Kengkawan Project Faizal Mahmood berkata, dia dan isteri, Norhana Osman Haron menubuhkan komuniti itu sebagai platform untuk dia serta kawannya meluangkan masa bersama menerusi kerja amal. “Kami bermula empat tahun apabila saya dan rakan mengambil inisiatif menyumbang makanan kepada pekerja Masjidil Haram dan Masjid Nabawi ketika umrah. 

    “Selepas itu kerja kebajikan tidak dihentikan apabila memutuskan untuk membantu orang
    memerlukan meskipun sudah pulang ke tanah air. Selain itu kami juga bekerjasama dengan Islamic Relief Malaysia bagi kempen mengumpul dana bagi merawati katarak dan pemulihan mata untuk rakyat Bangladesh.

    “Setiap tahun kami menyasarkan sekurang-kurangnya tiga atau empat projek setahun supaya kami terus dapat membantu mereka yang memerlukan,” katanya.

    Antara projek pernah dijalankan Kengkawan Project termasuk Misi Bantuan Banjir kepada mangsa banjir di pantaitTimur, Cuci Surau, Free Breakfast, Hadith Open Mic dan banyak lagi dalam tempoh empat tahun komuniti itu ditubuhkan. Bagi mereka berminat menyokong kerja jariah dilakukan komuniti ini boleh melayari Facebook dan Instagram KengkawanProject.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Prihatin Keperluan Orang Kerdil Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top